29.11.2017/11:22

Digitalizacja gigantycznym wyzwaniem. Większość firm nie potrafiła zarobić na transformacji cyfrowej

77 proc. firmom na świecie nie udaje się przełożyć inicjatyw w obszarze digitalizacji na wzrost zysku. Zdecydowana większość badanych firm inwestuje w nieodpowiednie inicjatywy cyfrowe, przez co skazują się na porażkę, a tylko 18 proc. z nich odnosi sukcesy stając się wzorem dla innych i tzw. „mistrzem digitalizacji” – wynika z badania „Global Pricing & Sales Study 2017” firmy Simon-Kucher & Partners.

81 proc. firm biorących udział w badaniu przyznaje, że w ciągu ostatnich 3 lat ich firmy inwestowały w procesy digitalizacji, stawiając sobie za cel przełożenie inwestycji na wzrost zysków. Pomimo wysiłków, tylko 23 proc. firm udało się zaobserwować realne przełożenie inwestycji w digitalizację na lepsze wyniki finansów . Mówiąc wprost, digitalizacja biznesu dla niemalże ¾ przedsiębiorstw zakończyła się porażką.

- Wiele firm, którym pomimo inwestycji w digitalizację nie udało się zaobserwować ich pozytywnego przełożenia na wyniki finansowe, nie doceniło wartości nowych technologii lub niewłaściwie wdrożyło nowe rozwiązania w struktury swojej organizacji - wyjaśnia Richard Zinoecker, partner zarządzający w warszawskim biurze Simon-Kucher & Partners. - Wygląda również na to, że firmy te zainwestowały w nieodpowiednie dla siebie inicjatywy cyfrowe - dodaje Zinoecker.

Głównym celem zarządzających firmami powinien być wzrost przychodów, nie tylko cięcie kosztów. - W badaniu widzimy, że najbardziej efektywna droga do osiągnięcia rentownego wzrostu przychodów to inwestycje w monetyzację produktów cyfrowych oraz optymalizacja cen z wykorzystaniem big data - komentuje Grzegorz Świętek, dyrektor w warszawskim biurze Simon-Kucher & Partners

Jednakże, wyniki badania pokazują, że te dwie wspomniane metody są stosunkowo mało popularne - wykorzystuje je jedynie 8 i 11 proc. badanych przedsiębiorstw. - Połowa firm biorących udział w badaniu jest bardziej skłonna do inwestycji w inicjatywy usprawniające ich procesy, szczególnie w procesy w obszarze sprzedaży – rezultaty takich inwestycji zauważalne są dopiero po bardzo długim czasie - podkreśla Świętek.

Aż 1/3 badanych firm wskazała, że największą przeszkodą w ich rozwoju jest rosnąca presja cenowa w branży. Można wyróżnić trzy czynniki wpływające na rosnącą presję cenową: konkurencja oferująca niższe ceny, zwiększona siła negocjacyjna konsumenta oraz większa przejrzystość cen.

 - Wszystkie wskazane czynniki mogą być powiązane z digitalizacją i jej wpływem na dzisiejszy biznes - zauważa Grzegorz Świętek .  - Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, że digitalizacja może wpłynąć negatywnie na rozwój firmy, czy doprowadzić do wzrostu presji cenowej – co pokazał Amazon poprzez strategię obniżania cen w swojej nowej spółce zależnej, Whole Foods.

Z najnowszej edycji Global Pricing & Sales Study wynika, że firmy obecne w biznesie cyfrowym mają aż dwukrotnie wyższą skłonność do rozpoczynania wojen cenowych. Jednym z możliwych wyjaśnień takiego podejścia może być to, że bardziej precyzyjne podejście do zarządzania cenami oraz większa wiedza na temat kosztów prowadzą do nadmiernej pewności, że wojnę cenową można wygrać. Innym powodem może być niższy wiek i mniejsze doświadczenie zespołów zarządzających w ucyfrowionych firmach, co prowadzi do ich większej agresji cenowej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.