12.01.2017/10:44

Dobre perspektywy dla rynku e-grocery w Polsce i UE

W 2016 roku niemal co czwarty obywatel Unii Europejskiej kupił produkty spożywcze online. Znikają obawy o jakość towarów czy długi czas oczekiwania na ich dostarczenie – oceniają eksperci.

Optymistyczne sygnały dla branży FMCG, związane z internetowym kanałem sprzedaży, dochodzą już od kilku miesięcy. Analitycy Morgan Stanley na początku ub. roku prognozowali, że zakupy żywności w sieci zrobi jeden na trzech internautów na świecie. To znaczący wzrost w porównaniu z 2015 r., gdy takie zakupy zrobił jedynie co piąty. W samych tylko Stanach Zjednoczonych wartość rynku świeżych e-zakupów spożywczych w 2016 mogła zamknąć się w kwocie 42 miliardów dolarów – aż o 163 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2015.

Morgan Stanley podaje, że podstawowym czynnikiem powstrzymującym klientów od kupowania żywności w internecie jest skłonność do samodzielnego wybierania produktów z półek oraz możliwość robienia szybkich zakupów w sklepach stacjonarnych po pracy, w drodze do domu. Obawy obiektywne – o koszt dostawy, jakość dostarczonych produktów i czas dostarczenia zamówienia – były wymieniane rzadziej.

- Branża e-grocery, tak jak wszystko w internecie, będzie rosła – od tego nie ma odwrotu. Klienci mają swoje przyzwyczajenia zakupowe, ale nie przeszkadzają one w popularyzacji internetowego kanału sprzedaży żywności – komentuje Tomasz Tybon, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Dreamcommerce.

I dodaje: – Co więcej, dostosowując usługi do zachowań konsumenckich, sprzedawcy mogą wiele zyskać. Wyobraźmy sobie piekarnię z modelem abonamentowym – dostawa wybranego świeżego pieczywa w poniedziałek, wtorek i piątek, z grafikiem dostaw ustalanym i opłacanym przez internet.

Jak wynika z danych agencji Eurostat, niemal 25 proc. mieszkańców Unii Europejskiej w ubiegłym roku kupiło żywność przez internet. Najaktywniejsi pod tym względem są internauci w wieku od 25 do 54 lat, czyli przedstawiciele tzw. grupy komercyjnej, z najzasobniejszymi portfelami. Z kolei według badania Kantar Worldpanel wartość sprzedaży żywności przez internet w okresie lipiec 2015 – czerwiec 2016 r. wyniosła 48 miliardów dolarów, czyli o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Do 2025 r. wartość rynku ma wzrosnąć do 150 mld dolarów.

Korzystna koniunktura stwarza dobre warunki przedsiębiorcom myślącym o rozpoczęciu sprzedaży w sieci lub rozszerzeniu obecnej działalności o ten kanał. – Wiele osób robi codziennie zakupy spożywcze, ale wartość ich koszyka zakupowego jest niewielka – przypomina Tomasz Tybon. – Dlatego dużą szansę na sukces mają firmy, które rozwiążą problem drobnych, ale częstych zakupów, szybko dostarczanych klientowi.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.