07.04.2021/18:02

Stokrotka napędza wyniki Maxima Grupe. Operator zwiększa udziały w polskim rynku

Ekspansja w Polsce i wzrost handlu elektronicznego zwiększyły przychody Maxima Grupe w 2020 roku o 5,8 proc., do 4 226 mln euro. Właścicielowi Stokrotki trudniej poszło w krajach bałtyckich, gdzie wzrost przychodów był w stagnacji.

- Dokonaliśmy przeglądu naszej struktury kosztów i znacząco poprawiliśmy wyniki w Polsce, co pozwoliło nam poprawić zysk operacyjny. W ubiegłym roku wszystkie nasze 41 tysięcy pracowników poświęciło wiele wysiłku, aby zapewnić dostępność niezbędnych produktów i bezpieczne zakupy milionom naszych klientów - mówi Mantas Kuncaitis, dyrektor generalny i prezes zarządu Maxima Grupe.

Wzrost przychodów Maxima Grupe w 2020 r. wyniósł 4 226 mln euro, co oznacza wzrost o 5,8 proc. w stosunku do 2019 r. Pomimo pandemii COVID-19 i innych czynników blokujących, które negatywnie wpłynęły na wyniki w drugim kwartale, przychody grupy like-for-like (LFL) odbiły się w trzecim kwartale, a roczny wzrost LFL pozostał dodatni na poziomie +0,7 proc. przy stałym kursie wymiany.

W 2020 r. Maxima Grupe kontynuowała ekspansję poza krajami bałtyckimi i była w stanie zwiększyć swój udział w rynku w Polsce i Bułgarii ze znaczącym wzrostem przychodów odpowiednio o 13,7 proc. i 22,2 proc., przy jednoczesnym utrzymaniu silnych wyników przychodów LFL na 4,9 proc. w Polsce i 5,6 proc. w Bułgarii.

Tymczasem wzrost w krajach bałtyckich był słabszy, ponieważ przychody LFL spadły tam o -0,8 proc., głównie z powodu przyspieszonego przejścia konsumentów z sklepów stacjonarnych na handel elektroniczny (przychody z handlu elektronicznego nie są częścią ogólnych przychodów lfl). 

W rezultacie Maxima Grupe zwiększyla w 2020 r. przychody marki e-commerce Barbora ponad dwukrotnie, a sprzedaż towarów za pośrednictwem handlu elektronicznego w krajach bałtyckich osiągnęła 104 mln euro, co stanowi 3,4 proc. łącznych przychodów krajów bałtyckich.

Skonsolidowana EBITDA Maxima Grupe, z wyłączeniem pozycji jednorazowych, wyniosła 374,7 mln euro (wzrost o 12,4 proc. z 333,4 mln euro w 2019 r.), natomiast marża EBITDA wzrosła z 8,3 proc. do 8,9 proc. w 2020 r.

Największa część wzrostu EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) pochodzi z polskich operacji detalicznych, ponieważ Stokrotka stała się drugą co do wielkości spółką Grupy nie tylko pod względem przychodów, ale także EBITDA (+17 mln euro w porównaniu z 2019 r.). 

W międzyczasie, wraz z rozpoczęciem pandemii COVID-19, krajowi detaliści z krajów bałtyckich dokonali przeglądu kosztów i wdrożyli różne inicjatywy, co doprowadziło do poprawy EBITDA krajów bałtyckich w wysokości +26,4 mln euro, przy czym największa część wzrostu pochodziła z litewskich operacji detalicznych. Bułgaria również wykazała znaczny wzrost, przy wzroście EBITDA o +4,6 mln euro.

Zrewidowana struktura kosztów pozwoliła utrzymać taką samą liczbę pracowników, a jednocześnie zwiększyć świadczenia pracownicze o 16 proc., co w 2020 r. wyniosło ok. 49 mln euro.

Zadłużenie netto Grupy utrzymało się zasadniczo na stałym poziomie w porównaniu z końcem roku 2019. W rezultacie dźwignia finansowa Grupy znacznie się poprawiła, ponieważ wskaźnik dług netto/EBITDA spadł z 3,0x w 2019 r. do 2,6x na koniec 2020 r.

W 2020 r. spółki Maxima Grupe zainwestowały 88,9 mln EUR w środki trwałe, co oznacza spadek o 32 proc. z 131,3 mln EUR w 2019 r. Pomimo niższego poziomu łącznych inwestycji, Grupa nadal była w stanie zwiększyć swoją sieć sklepów o 93 sklepy w 2020 r., z czego większość (73) została dodana pod marką Stokrotka w Polsce. Liczba sklepów Maxima Grupe osiągnęła 1323 sklepy, w porównaniu z 1230 w dniu 31 grudnia 2019 roku.

UAB "Vilniaus Prekyba", jedyny akcjonariusz Maxima Grupe, zatwierdził samodzielne i skonsolidowane sprawozdanie finansowe za 2020 r., w tym projekt wypłaty zysków, zgodnie z którym na politykę dywidendową kwota 106 mln euro została przeznaczona na wypłatę dywidend.

Po przystąpieniu do inicjatywy Onz Global Compact, w 2020 r. Maxima Grupe opublikowała pierwszy raport na temat społecznej odpowiedzialności biznesu, w którym przedstawiono jej działania na rzecz zobowiązania do przestrzegania dziesięciu zasad Globalnego Porozumienia w dziedzinie praw człowieka, środowiska, pracy i walki z korupcją.

W 2020 r. Maxima Grupe poświęciła swoje największe wysiłki na rzecz zarządzania wyzwaniami spowodowanymi pandemią COVID-19 poprzez wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa w całym łańcuchu wartości. Dodatkowe koszty bezpośrednie związane z pandemią COVID-19 wyniosły 9 mln euro na poziomie Grupy (z wyłączeniem rabatów przyznanych leasingobiociom i kosztów pośrednich, takich jak np. godziny pracy spędzone na zapewnieniu bezpieczeństwa klientów). 

Obejmowało to wdrożenie niezbędnych środków bezpieczeństwa w sklepach, magazynach i centrach e-commerce, zapewnienie środków bezpieczeństwa dla pracowników i klientów, a także wiele innych inicjatyw związanych z odpowiedzią COVID-19.

Platforma e-commerce Barbora w krajach bałtyckich stała się kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do walki Grupy z pandemią, zwiększając jej możliwości ponad dwukrotnie w ciągu niecałego miesiąca. Wyliczono, że w 2020 r. usługi Barbora umożliwiły klientom w krajach bałtyckich uniknięcie co najmniej 1,8 mln kontaktów społecznych poprzez zapewnienie im bezpieczniejszej możliwości zakupów poprzez dostawę do domu lub punkty odbioru. 

- Pandemia COVID-19 pokazała nam, że jesteśmy niczym bez naszych bohaterów – medyków, farmaceutów, policjantów, wolontariuszy, naszych pracowników w sklepach, magazynach, produkcji, e-commerce i wielu innych. Jesteśmy wdzięczni za ich odwagę, siłę i ciężką pracę, pozostając na pierwszej linii naszej walki z pandemią, niezależnie od osobistego ryzyka, które każdy z nich musiał podjąć - mówi Mantas Kuncaitis, prezes  Maxima Grupe.

I dodaje: - Wraz z naszymi pracownikami-bohaterami i naszymi partnerami biznesowymi zunifikowaliśmy nasze wysiłki, aby zapewnić naszym klientom bezpieczny dostęp do codziennych produktów, a także zapewnić pomoc tym, którzy najbardziej tego potrzebowali. Jesteśmy dumni z tego, jak wiele udało nam się osiągnąć w tych trudnych czasach – mówi Mantas Kuncaitis.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • honda CBR 08.04.2021

    Nie doceniacie tego co macie!!!!

  • FanMazgaja 07.04.2021

    Tekst reklamowy ładny ale może zacznijcie lepiej płacić pracownikom w Polsce bo to zgroza ile się w tej sieci zarabia. Carrefour i Auchan podobnie. Wyzysk na maxa

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także