14.12.2018/09:48

Dodatkowe dni wolnego w listopadzie spowodowały spadek sprzedaży w małych sklepach

Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu, w listopadzie 2018 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw była o 4,1 proc. wyższa niż rok wcześniej i o 9,2 proc. niższa niż w październiku 2018 r. Liczba transakcji w listopadzie br. była aż o 13 proc. niższa niż miesiąc wcześniej i o około 2 proc. niższa niż w listopadzie 2017 r.

Niższe temperatury i dwa dodatkowe dni wolne w listopadzie przełożyły się na spadek większości kategorii w ujęciu mdm. Duże spadki zanotowały kategorie napojowe – w listopadzie liczba paragonów, na których występowały wody czyste, spadła w porównaniu z wrześniem o 19 proc., a liczba paragonów z napojami gazowanymi była niższa o 18 proc. Niższe temperatury nie sprzyjały konsumpcji piwa (wydatki na nie były o 11 proc. niższe niż w październiku), ale już na kategorię wódek czystych nie miały większego wpływu (wartość sprzedaży tej kategorii utrzymała się na poziomie z października). Jak co roku jesienne chłody przyczyniły się natomiast do wzrostu popytu na wina grzane – w listopadzie wartość ich sprzedaży była o prawie 60 proc. wyższa niż miesiąc wcześniej.

W takim samym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł: +8 proc.

Jak pokazują dane CMR i PIH, niezmiennie najważniejszymi kategoriami dla sklepów małoformatowych pozostają alkohole,  wyroby tytoniowe i napoje – w listopadzie odpowiadały one łącznie za niemal 50 proc. obrotów. W listopadzie wartość sprzedaży papierosów utrzymała się na poziomie sprzed roku, natomiast wartość sprzedaży tytoniu zwiększyła się o 3 proc. Klienci sklepów małoformatowych coraz częściej sięgają też po wkłady do podgrzewaczy tytoniu. To kategoria, która na razie ma niewielką dystrybucję i niewysoki udział w całkowitej liczbie transakcji, ale jej sprzedaż z miesiąca na miesiąc systematycznie rośnie – w listopadzie liczba paragonów, na których pojawiały się podgrzewacze, była o 11 proc. wyższa niż w październiku br. i 10 razy wyższa niż w listopadzie 2017 r.

W listopadzie 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 mkw średnio 14,84 zł, czyli o 6,5 proc. więcej niż rok wcześniej –  ten wynik to po części efekt nieco wyższych niż przed rokiem cen, a po części większej liczby opakowań wkładanych jednorazowo do koszyka. W listopadzie na paragonie można było znaleźć średnio 3,7 opakowania, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw, średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw, duże sklepy spożywcze 101-300 mkw oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych: 

  • listopad 2018 mdm -9,2 proc., rdr +4,1 proc.
  • październik 2018 mdm +2,2 proc., rdr +5,1 proc.
  • wrzesień 2018 mdm -9,7, rdr +5,7 proc.
  • sierpień 2018 mdm +0,7 proc., rdr +5 proc.
  • lipiec 2018 mdm +0,3 proc., rdr +7 proc.
  • czerwiec  2018 mdm +2,4 proc., rdr +5,4 proc.
  • maj 2018 mdm +11,7 proc., rdr +6,9 proc.
  • kwiecień 2018 mdm -4,7 proc., rdr +2,4 proc.
  • marzec 2018 mdm +23 proc., rdr +9 proc.
  • luty 2018 mdm-5,1 proc., rdr +4,5 proc.
  • styczeń 2018 mdm -12 proc., rdr +3,7 proc.
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.