Dużo szczęścia i zdrowia, drogi pracowniku!
Jak pokazują wyniki najnowszego badania potencjału rynku benefitów pracowniczych, przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services, już ponad połowa firm wspiera swoich pracowników w osiąganiu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. To nie tylko efekt "rynku pracownika", ale także dobrze pojęty interes pracodawcy.
W obecnych realiach - rynek pracownika - wynagrodzenie przestaje być kluczowym czynnikiem warunkującym decyzję o podjęciu pracy w danej firmie. Coraz częściej na tę decyzję wpływ mają dodatkowe świadczenia, które oferują pracodawcy. Wśród nich ważne miejsce zajmują te związane z dobrostanem, czyli odpowiadające za indywidualne odczuwanie szczęścia i satysfakcji z życia. Oferuje je już ponad 50% przedsiębiorstw, w tym aż 72% największych firm, zatrudniających ponad 250 osób oraz 59% średnich, angażujących od 50 do 250 pracowników.
Pracodawcy zdają sobie sprawę, że życie to nie tylko praca, dlatego w firmach takie pojęcia jak work-life-balance czy well-being zyskują na znaczeniu, zarówno wśród pracodawców, jak i ich pracowników. Pracodawcy proponują dofinansowanie kultury, czyli takie świadczenia, które umożliwiają uczestnictwo w konkretnych wydarzeniach kulturalnych lub upoważniają do kupna ze zniżką biletu np. do kina teatru lub na koncert (35%).
Kluczem do dobrego samopoczucia zatrudnionych jest również utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej. Dlatego 31% firm, które chcą dbać o stan ducha i kondycję fizyczną pracowników, proponuje im dofinansowanie sportu lub rekreacji. Ponadto 11% przedsiębiorców dofinansowuje pracownikom posiłki, w formie kart żywieniowych, takich jak Karta Lunch Pass Sodexo. Co więcej, świadomi tego jak istotne jest właściwe odżywianie, pracodawcy systematycznie zwiększają kwoty przeznaczane na ten cel. W 2015 roku, na miesięczne dofinansowanie posiłku jednego pracownika firmy przeznaczały średnio 99 zł, a w 2016 roku już 114 zł.
Firmy coraz chętniej sięgają także po szersze programy profilaktyki zdrowotnej. Edukują swoich pracowników w zakresie dbania o stan zdrowia, utrzymywania dobrej kondycji czy stosowania właściwej diety. Ponadto promują dobre nawyki i zmiany postaw jak np. rzucenie palenia.
- Pracodawcy wiedzą, że firma będzie osiągać lepsze wyniki, jeśli jej pracownicy będą zdrowi i zadowoleni. Dlatego wdrażają programy, których celem jest poprawa jakości życia zatrudnionych. Takie działania wpływają na zmniejszenie absencji, zwiększenie efektywności, ale także kreowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy – twierdzi Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Troska o dobre samopoczucie w miejscu pracy przynosi pracodawcy szereg korzyści. Ich pracownicy dobrze czują się w firmie, mniej chorują i są bardziej zaangażowani w realizację swoich zadań, a co szczególnie istotne, lepiej funkcjonują, także poza miejscem pracy.