10.09.2018/12:43

Dynamiczny wzrost dyskontów i sklepów convenience będzie napędzać konsolidację handlu

Zdaniem ekspertów firmy KPMG rosnąca siła i skala działania graczy operujących w segmentach sklepów dyskontowych i sklepów convenience będzie miała wpływ na pozostałe obszary rynku, stymulując na nich dalsze procesy konsolidacyjne.

W ostatnich latach procesy zmian własnościowych na rynku handlu detalicznego w Polsce nabrały tempa. Coraz więcej polskich właścicieli sieci handlowych decyduje się na ich sprzedaż. Zdaniem Piotra Grauera dyrektor w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce głównymi motywami ich działania są z jednej strony nasilająca się konkurencja, rosnące koszty pracy i spadające marże, a z drugiej strony – częsty brak sukcesji po stronie właścicieli.

- W efekcie, udział rodzimego kapitału wśród graczy rynku handlu detalicznego systematycznie spada. Dziś ogranicza się on już tylko do jednej dużej firmy (Dino), która odgrywa istotną, aktywną rolę w skali ogólnokrajowej. Pozostałe polskie podmioty to małe lub średnie firmy o zasięgu lokalnym lub co najwyżej regionalnym – wyjaśnia Piotr Grauer.

Jak wskazuje Ekspert z firmy KPMG naturalną konsekwencją takiego stanu polskiego rynku detalicznego jest to, że jego konsolidatorami są już dziś wyłącznie podmioty zagraniczne.

- Głównym segmentem rynku, w którym z racji nadal sporego rozdrobnienia występuje konsolidacja, są supermarkety. Pozostałe części rynku są już podzielone między kilku głównych graczy. Dodatkowo, procesy akwizycyjne w segmencie supermarketów napędza pozytywna dynamika jego wzrostu. Według danych Passport GMID udział tego segmentu w całym rynku handlu detalicznego wyniósł w ub. roku ponad 14 proc. i stale rośnie – wskazuje Piotr Grauer.

Niemniej patrząc na strukturę całego rynku handlu detalicznego w Polsce dominujący udział mają segment dyskontów (30 proc.) oraz sklepów typu convenience (23 proc.). Są to również segmenty z najwyższą historyczną oraz prognozowaną na najbliższe lata dynamiką wzrostu.

- W efekcie, na podstawie danych Passport GMID można spodziewać się, że w 2022 roku oba te segmenty będą stanowić odpowiednio 35 proc. i 26 proc. całego rynku. Siła i skala działania graczy operujących w tych dwóch segmentach będzie miała wpływ na pozostałe obszary rynku, stymulując na nich dalsze procesy konsolidacyjne – podsumowuje ekspert z KPMG.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.