E-commerce na wzroście. Zmienia się podejście do zakupów w internecie
Branża e-commerce w Polsce jest w trendzie wzrostowym. Trend rok do roku jest rosnący i bazując na nim można spodziewać się, że w 2022 r. waga sprzedaży internetowej w całkowitym handlu będzie rosnąć. Na rynku doszło do fundamentalnych zmian, jeśli chodzi o postrzeganie e-zakupów – wskazuje Konrad Pabiańczyk, head of data science w Unity Group.
W ujęciu historycznym, możemy zaobserwować, że latem sprzedaż przez internet spada, nie inaczej jest także w tym roku.
W lipcu 2022 r. w porównaniu z czerwcem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 0,4 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,6 proc. w czerwcu br. do 8,4 proc. w lipcu br.
Powodem tych nieznacznych spadków w ujęciu miesięcznym może być m.in. relokowanie środków pieniężnych w inne obszary konsumpcyjne.
W okresie letnim przeznaczamy większe kwoty na podróże i inne atrakcje wakacyjne, inwestujemy w doświadczenia zamiast w dobra materialne.
Warto także podkreślić, że z uwagi na urlopy i jesteśmy częściej poza domem, co z kolei ogranicza potencjał dostaw do miejsca zamieszkania.
Możliwość dostawy bezpośrednio do konsumenta jest jednym z najważniejszych czynników wzrostowych w e-commerce z punktu widzenia klienta.
– Spodziewam się, że tak samo, jak w ubiegłym roku, poziom sprzedaży online wzrośnie już w sierpniu i we wrześniu, w związku z powrotem młodego pokolenia do szkół i na uczelnie. Pik będzie zauważalny w obszarach związanych z tekstyliami, artykułami biurowymi oraz książkami – zaznacza Konrad Pabiańczyk.
Inflacja również da o sobie znać
Jak wynika z najnowszej edycji corocznego badania SW Research na zlecenie Empiku, aż 80 proc. rodziców spodziewa się wydać na wyprawkę szkolną więcej niż rok temu – to wzrost o 18 p.p.
Główną przyczynę większych wydatków rodzice upatrują w ogólnym wzroście cen (87 proc. wskazań), jednak co drugi badany zauważył też większe potrzeby swojego dziecka (46 proc. wskazań).
2