01.10.2016/12:46

E-commerce napędza InPost, ale listy ciągną spółkę w dół

Przychody Grupy InPost w II kwartale 2016 roku wyniosły 107 mln zł i były niższe r/r
o 24 proc. Dalszy bardzo wysoki wzrost sprzedaży usług dla sektora e-commerce o 366% r/r, która osiągnęła w II kwartale 70 mln zł, skompensował 60% spadku przychodów zamykanej tradycyjnej działalności listowej.

- Wyniki Grupy InPost w drugim kwartale br. są efektem dwóch przeciwstawnych trendów rynkowych oraz naszej na nie reakcji. Z jednej strony obserwujemy dalszy dynamiczny wzrost rynku e-commerce, który przekłada się na znakomite wyniki naszej działalności kuriersko-paczkomatowej. Przychody z priorytetowego dla nas sektora e-commerce w drugim kwartale wzrosły rok do roku ponad 3,5-krotnie, a ich dynamika wynikała bezpośrednio z dalszego wzrostu popularności naszych usług dedykowanych dostawcom i klientom handlu elektronicznego. Co ważniejsze – segment kuriersko-paczkomatowy istotnie zwiększył swoją rentowność na poziomie wyniku EBITDA osiągając marżę 13,4%, w porównaniu z 9% w pierwszym kwartale br. Jest to dla nas kluczowy wskaźnik trafności decyzji o koncentracji działalności na obsłudze rynku e-commerce – mówi Rafał Brzoska, prezes Grupy InPost.

Jednocześnie dodaje: - Jest też druga strona medalu – tradycyjna działalność listowa, która od początku roku była pod presją malejących wolumenów i agresywnej polityki cenowej Poczty Polskiej. Pomimo podjętej restrukturyzacji wyniki segmentu uległy dalszej degradacji bez perspektyw na poprawę nawet w dłuższym horyzoncie czasowym. Dlatego też podjęliśmy decyzję o likwidacji tej działalności z dniem 1 sierpnia br., a poniesione jednorazowe koszty jej zamknięcia w wysokości 67 mln zł znacznie obciążyły wynik segmentu listowego i całej Grupy InPost w drugim kwartale. W trzecim kwartale spodziewamy się na poziomie EBITDA już tylko ok. 15 mln zł negatywnego wpływu zakończenia działalności listowej – mówi prezes Grupy InPost.

Rafał Brzoska podkreśla, że rozwiązanie problemu segmentu listowego było bolesne, ale konieczne z perspektywy zapewnienia możliwości dalszego rozwoju Grupy InPost w obszarze współpracy z dynamicznie rosnącym rynkiem e-commerce, co nie byłoby możliwe przy dalszym utrzymywaniu nierentownej działalności listowej.

Wśród usług Grupy InPost najwyższą dynamikę osiągnęły listy polecone e-commerce (w tym Allegro Polecone InPost), których wolumen wzrósł r/r o 218% i osiągnął liczbę 1,7 mln listów w II kwartale b.r. Znakomite wyniki – wyższe niż w I kwartale br. – odnotowały również dostawy przesyłek do Paczkomatów InPost z wolumenem na poziomie 5,4 mln wyższym r/r o 89%, oraz usługi InPost Kurier, które osiągnęły 4,0 mln przesyłek – o 44% więcej niż w I kwartale br.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Jacek 03.10.2016

    Po co ten "wizjoner" Brzóska wszedł w tradycyjne usługi pocztowe o których od dawna wiadomo, że będą się zwijały ? Czy ktoś wie dlaczego ?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.