03.09.2021 / 08:40
StoryEditor

E-commerce nie tylko dla największych. Szansę mają też początkujący

e-commerce dla małych przedsiębiorstw (materiał partnera)
Pandemia spowodowała przeniesienie sprzedaży stacjonarnej do Internetu i zwiększenie aktywności w kanale e-commerce. Eksperci przekonują, że w kolejnych latach sprzedaż w sieci nadal będzie się dynamicznie rozwijać, tworząc przestrzeń nie tylko dla dużych, ale również dla małych i średnich firm. Jak wykorzystać tę okazję, do rozwoju prowadzonego biznesu?

Związek Pracodawców Polskich w lutym 2021 roku przeprowadził badanie, z którego wynika, że na wejście do sprzedaży internetowej częściej decydują się firmy młode, istniejące na rynku mniej niż 10 lat. Te nieco starsze mają ugruntowaną pozycję rynkową i stałą bazę konsumentów offline. Może się to jednak zmienić.

Z pewnością w najbliższym czasie będziemy świadkami dostosowywania się tych firm do panujących warunków rynkowych, a zatem do przenoszenia części lub całości działalności handlowej do Internetu” – piszą w analizie przedstawiciele ZPP.

To dostosowywanie się ma nierozerwalny związek z dynamicznie rosnącym rynkiem sprzedaży internetowej. Według wyliczeń firmy doradczej PwC, zawartych w raporcie pt. „Perspektywy rynku e-commerce w Polsce 2021-2026”, wartość sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce wyniesie na koniec tego roku ok. 92 mld zł, a w 2026 roku ma ona sięgnąć aż 162 mld zł. Z badań wynika, że najszybciej będzie rosła sprzedaż żywności, ale również artykułów dla dzieci oraz obuwia i odzieży.

Jakie przeszkody pojawiają się przed rozpoczęciem sprzedaży online?

ZPP zapytał również o przeszkody, które zniechęcają przedsiębiorców do rozpoczęcia handlu internetowego. Co ciekawe, dostrzega je aż 41% firm niesprzedających w sieci. Okazuje się, że ci, którzy nigdy nie mieli do czynienia z e-sprzedażą, najbardziej obawiają się braku wiedzy i umiejętności związanych z rozwojem sprzedaży online (23%). To m.in. kwestia obsługi zamówień, zwrotów oraz poznanie procesów logistycznych. Na drugim miejscu znalazł się brak środków finansowych na promocję sprzedaży w internecie (21%), a na trzecim brak pieniędzy na rozwój sprzedaży online (19%).

Przedsiębiorcy również jasno deklarują, jakiego rodzaju wsparcia oczekują przy uruchomieniu sprzedaży internetowej. To bezzwrotna pomoc finansowa ze strony państwa na rozpoczęcie tego typu działalności (37%) – taką potrzebę zgłaszają przede wszystkim mikro i mali przedsiębiorcy. Kolejne pozycje to pomoc merytoryczna podczas rozwijania sprzedaży online (25%) oraz edukacja, kursy i szkolenia w zakresie sprzedaży internetowej (25%).

Te dane jasno pokazują, że nowi sprzedający, chcą zostać poprowadzeni za rękę przez wszystkie meandry początków handlu internetowego, a także oczekują wsparcia finansowego.

Jak marketplace pomaga początkującym e-sprzedawcom?

Te problemy dostrzegają oczywiście internetowe platformy handlowe i starają się wyjść z ofertą odpowiadającą na najważniejsze potrzeby przyszłych sprzedawców. Wśród nich Allegro, największy polski marketplace – miejsce, w którym poszczególni sprzedawcy mogą otwierać swoje e-sklepy – inwestuje w edukowanie sprzedających i oferuje szkolenia w ramach Akademii Allegro. To różnorodne webinaria, kursy i podcasty mówiące o tym, w jaki sposób rozpocząć sprzedaż w serwisie, a później skutecznie budować swoją pozycję i rozwijać biznes. Materiały i szkolenia dostępne są za darmo. Na stronie dla nowych sprzedających powstał również blog, który będzie zasilał ich dawką merytorycznej wiedzy z dziedziny e-commerce.

Co z kwestią finansowania i promocji sprzedaży? Poszczególne firmy, które chcą uzyskać pomoc publiczną na rozpoczęcie handlu w sieci, muszą starać się o nią we własnym zakresie, ale platformy marketplace również decydują się na wsparcie finansowe nowych sprzedawców. Robią to za pomocą wielu ulg i zwrotów środków. Co więcej, oferują systemy promocji ofert, dzięki którym skuteczniej docierają one do kupujących.

W przypadku Allegro nowi sprzedawcy, w miesiącu, w którym założą konto oraz w kolejnym, będą mogli skorzystać m.in. z nawet 100% zniżki na prowizję od sprzedaży oraz 50% zniżki na dodatkową prowizję od sprzedaży oferty wyróżnionej. Ponadto już na starcie sprzedawcy otrzymają pakiet 100 Wyróżnień, czyli opcji promowania ofert, o wartości 1900 złotych. Ta opcja pozwoli im umieścić swój produkt przed produktami innych firm, które nie skorzystały z wyróżnienia. Dzięki temu poprawią oni widoczność swoich przedmiotów, a tym samym zwiększą potencjalną sprzedaż. Dodatkowo nowi sprzedawcy za darmo otrzymają tzw. Abonament Profesjonalny, który zawiera m.in. narzędzia analityczne i reklamowe dla e-commerce. Dzięki nim będą mieli wgląd w dokładne statystyki sprzedaży oraz w bardzo prosty sposób zaplanują kampanie reklamowe.

Przedstawione rozwiązania pozwalają rozwiać obawy początkujących sprzedawców i przeprowadzić ich przez początki przygody w branży e-commerce. Wybierając marketplace zyskują sprawdzone narzędzia oraz wiedzę i wsparcie profesjonalistów. Jednak detaliści, którzy chcą rozpocząć sprzedaż internetową, często zastanawiają się nad tym, czy robić to na własną rękę, czy może jednak wystartować ze sklepem na dedykowanej platformie. Ta pierwsza opcja wykluczy oczywiście konieczność opłacania prowizji na rzecz pośrednika, ale kreuje również wyzwania, które mogą okazać się nie do przejścia, szczególnie dla mikro i małych przedsiębiorców.

Jak zacząć sprzedawać w internecie?

Stworzenie własnego e-sklepu wiąże się m.in. z: wykupieniem domeny, wyborem hostingu i oprogramowania, napisaniem profesjonalnego regulaminu sklepu, zaprojektowaniem strony, przygotowaniem metod płatności oraz koordynacją obsługi dostaw. To tylko kilka punktów z długiej listy, którą muszą odhaczyć osoby decydujące się na stworzenie własnego miejsca na rynku e-commerce.

Inaczej jest w przypadku marketplace’u. Tutaj wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą i założyć na platformie konto firmowe, aby dotrzeć do ogromnej grupy kupujących – w przypadku Allegro jest to nawet 20 mln osób miesięcznie.

Obecność na Allegro daje dostęp do ogromnej rzeszy kupujących. 80% z nich deklaruje, że zaczyna poszukiwanie produktu od Allegro, a 60% pozostaje na platformie i dokonuje zakupów. Allegro to swojego rodzaju okno, które dobrze wykorzystane może stać się głównym źródłem sprzedaży, a co za tym idzie dochodów – mówi Agnieszka Kozłowska, Commercial Operations Director Allegro.  

Do tego dochodzi również obsługa sprzedaży. W przypadku jej realizacji przy wykorzystaniu własnego sklepu internetowego detaliści o wszystko zadbać muszą sami – począwszy od wysyłek, poprzez system do realizacji płatności, aż po narzędzia do zbierania danych o klientach i ich decyzjach zakupowych oraz realizację akcji promocyjnych. Platformy marketplace takie rozwiązania oferują każdemu swojemu sprzedawcy, co zdecydowanie ułatwia kontakt z klientem i szybkość realizacji zamówienia. Nie trzeba też podpisywać indywidualnych umów dotyczących systemów płatności i dostaw.

Klienci mogą wejść z nami w świat standardów rynkowych, gotowych rozwiązań i narzędzi pozwalających skoncentrować się na najważniejszym, czyli na skutecznej sprzedaży. To kompleksowość, gotowy ekosystem i programy, takie, jak Program Powitalny, ułatwią start i rozkręcenie działalności na naszej platformie – dodaje Kozłowska.

Marketplace to rozwiązanie, które sprawdzi się u sprzedawców rozpoczynających swoją przygodę z e-handlem, jak również dla sklepów internetowych szukających możliwości rozwoju i dotarcia do nowej grupy docelowej. Najważniejsze jest to, że nie trzeba być specjalistą od rynku e-commerce, aby zacząć skutecznie sprzedawać. Wystarczy skorzystać z gotowych rozwiązań internetowej platformy handlowej i razem z nią stawiać pierwsze bezpieczne e-kroki.

 

07.04.2024 / 09:00
StoryEditor
Polacy kochają promocje. W ciągu ostatniego roku wzięło w nich udział aż 80 proc. konsumentów
Polacy kochają promocje. W ciągu ostatniego roku wzięło w nich udział aż 80 proc. konsumentów (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
W ciągu ostatniego roku 80 proc. Polaków wzięło udział w akcji promocyjnej. Co siódmy konsument w naszym kraju twierdzi, że udział w konkursie, loterii lub akcji wsparcia sprzedaży sprawia, że łatwiej zapamiętuje markę lub konkretny produkt związany z akcją. Z kolei aż 66 proc. badanych przyznaje, że chętniej kupuje produkty, dzięki którym może wygrać nagrodę w konkursie, loterii lub innej akcji promocyjnej – wynika z najnowszego badania IRCenter i Pluxee Polska przedstawionych w raporcie "Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży".

Dwie trzecie Polaków chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w akcji promocyjnej. To ważny argument w rozmowie o budżecie marketingowo-sprzedażowym. Tak wyraźny w...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.04.2024 / 17:50
StoryEditor
Ekipa rozpoczyna współpracę z BP. Napoje od influencerów na stacjach paliw
Napoje Ekipa firmy Koral (Koral)
The Essa Co. z Grupy Kapitałowej Ekipa Holding rozpoczyna współpracę z BP Polska i rozszerza dystrybucję marki RUSH – sportowych napojów izotonicznych i noRUSH – funkcjonalnych wód witaminowych o stacje benzynowe w całej Polsce.

Rozpoczęcie współpracy z siecią stacji BP i tym samym zwiększenie dostępności produktów RUSH i noRUSH ma na celu przybliżenie marek do swojej grupy odbiorców, tj. młodych, świad...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19. kwiecień 2024 08:03