31.08.2018/13:39

E-commerce wymusza głębokie zmiany w łańcuchu dostaw [ANALIZA]

Wydajny łańcuch dostaw staje się obecnie kluczowym czynnikiem umożliwiającym rozwój, zarówno w przypadku detalistów, jak i producentów. Ze względu na rozwój e-commerce, rosnące oczekiwania konsumentów oraz postęp technologiczny, firmy muszą bardzo się starać, aby sprostać współczesnym wyzwaniom w zakresie organizacji łańcucha dostaw – to teza z raportu „Supply Chain & Fulfilment” PlanetRetail RNG.

Detaliści i producenci muszą znacząco zwiększyć jakość funkcjonowania łańcucha dostaw, jednocześnie dobrze zarządzając kosztami tego procesu. E-commerce szybko rośnie – w 2013 r. tym kanałem realizowano 9 proc. światowej sprzedaży detalicznej, w 2023 r. będzie to 29 proc. Wraz z rozwojem handlu online pojawiają się nowe modele dostaw, detaliści zmuszeni są aktywnie uczestniczyć w dostarczaniu produktów do klientów.

W ciągu najbliższych pięciu lat e-handel będzie rósł czterokrotnie szybciej od stacjonarnego, jednak sklepy fizyczne pozostaną ważnym miejscem kontaktu detalistów z klientami. W łańcuchu dostaw przyszłości placówki stacjonarne będą odgrywać ważną rolę, zwiększając efektywność i płynnie integrując kanały online i offline.

Przed erą Internetu droga końcowego odbiorcy produktu wiodła przez sklep stacjonarny. Konsumenci wykonywali samodzielnie większość czynności związanych z zakupem, samodzielnie wybierając towar, zanosząc go do kasy, płacąc i zabierając produkt do domu. Wraz z rozwojem usług dostaw do domu oraz punktów odbioru zamówień, detaliści musieli wziąć na siebie większość czynności związanych z pobraniem produktu z półki, zapakowaniem go i dostarczeniem do konsumenta. Dla odbiorcy oznacza to ogromną wygodę, ale dla detalistów i dostawców to dodatkowe obciążenie i koszty.

Jednak innego wyjścia nie ma, firmy muszą zwiększać możliwości swojego łańcucha dostaw, bo klienci oczekują, by mogli otrzymać swój produkt „jak chcą, gdzie chcą i kiedy chcą”. Dla organizatora łańcucha dostaw głównym wyzwaniem jest koszt związany z utrzymywaniem różnych metod dostaw. Każdy model logistyki ma swoją ekonomikę, którą determinują koszty pracy, transportu, nieruchomości, wyposażenia i zapasów magazynowych.

Mnogość dróg dotarcia do końcowego odbiorcy może zmuszać detalistów do utrzymywania znacznych stocków w wielu lokalizacjach, tak aby mogli zagwarantować konsumentom stałą dostępność towarów. To zaś generuje dodatkowe koszty. Także koszty transportu i pracy związanej z dostawą do domu to dla handlowców dodatkowe obiciążenie, nie występujące w przypadku zakupów stacjonarnych. A dochodzi jeszcze kwestia rozwiązywania problemów, takich jak niezrealizowane zamówienia czy zwroty towaru – to kolejne koszty.

Tymczasem, dzięki rozwojowi technologii i bezprecedensowego dostępu do informacji, konsumenci domagają się natychmiastowej reakcji i gratyfikacji. Detaliści muszą rozwijać coraz sprawniejsze, szybsze i wygodniejsze metody dostaw. Przykładowo, w ostatnim roku znacznie wzrosła liczba użytkowników zaznaczających w opcjach wyszukiwania online dostawę tego samego dnia.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.