23.02.2021/00:14

E-paragony już od maja. Powstał pierwszy polski system, dzięki któremu sprzedawcy mogą je wdrożyć u siebie

Od 1 maja sprzedawcy mogą być zwolnieni z obowiązku drukowania tradycyjnych paragonów. W myśl przepisów e-paragon, którym zostaną zastąpione tradycyjne „świstki”, zostanie klientowi wysłany na adres e-mail lub telefon komórkowy, jeśli tylko klient wyrazi na to zgodę. O ile duże firmy mogą sobie pozwolić na stworzenie własnego oprogramowania do wysyłanie e-paragonów, w gorszej sytuacji są mniejsze podmioty. Dlatego na polskim rynku pojawiło się już pierwsze rozwiązanie, które ma na celu umożliwienie im skorzystania z nowej usługi. Z czasem powinno ich przybywać.

Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy o podatku VAT przewiduje możliwość wystawiania i wydawania paragonów w postaci elektronicznej na kasach on-line. Tym samym wprowadziła także nowy rodzaj kas – kasy online. Będą one na bieżąco w sposób zautomatyzowany i niezależny od podatnika przesyłać dane i zdarzenia z kasy fiskalnej do Centralnego Repozytorium Kas. 

Koniec papierowych paragonów

Według nowych przepisów repozytorium będzie służyć m.in. do odbierania i gromadzenia danych, ich kontroli i analizy. Na sprzedawcy będzie ciążył obowiązek zapewnienia połączenia umożliwiającego przesyłanie danych między kasą a Repozytorium. Wszystkie dane z kas on-line będą raportowane w skróconej formie, a organy podatkowe w przesyłanym do danej kasy harmonogramie będą mogły zdecydować o częstotliwości przesyłania danych i wskazać, które dokumenty mają być przesyłane w formie szczegółowej. 

Te zmiany oznaczają, że kupujący nie będą już musieli przechowywać blaknących i gubiących się paragonów latami na wypadek reklamacji, mniej będzie marnowanego na paragony papieru oraz że państwo będzie miało większy, bezpośredni wgląd w transakcje zapisane w kasach online. Kasy online mogą mieć postać oprogramowania lub zewnętrznych platform. Jak będą funkcjonować – tego jeszcze do końca nie wiadomo.

Technologia w służbie prawa

Trwają więc prace nad dostosowaniem prawa do sprzedażowej rzeczywistości. Platforma Detalistów z pomocą firmy Novitus, producentem urządzeń fiskalnych, wdrożyły właśnie system Spark – czyli prosty sposób na wydanie klientowi e-paragonu w sklepach wyposażonych w urządzenie fiskalne online. Z punktu widzenia klienta odbiór pierwszego e-paragonu wraz z rejestracją zajmuje niewiele czasu, a z funkcji płatności może skorzystać każdy posiadacz karty płatniczej korzystający z urządzeń Android i iOS. Rozwiązanie jest już dostępne w handlu tradycyjnym, a wkrótce będzie miało zastosowanie także w sprzedaży internetowej.

Sam proces po stronie kupującego nie różni się znacząco od tradycyjnych zakupów – wszystko odbywa się przy udziale aplikacji mobilnej detalisty, który wdrożył system, lub dedykowanej aplikacji Spark. Dzięki temu konsumenci uzyskują możliwość dokonywania płatności i odbioru e-paragonu jednym zbliżeniem telefonu do symbolu Spark. Wcześniej możliwe jest również zweryfikowanie poprawności transakcji przed zapłatą czy automatyczne przekazanie numeru karty lojalnościowej lub numeru NIP potrzebnego do wystawienia faktury.

Dalsza część tekstu na kolejnej stronie

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Nick Junior 25.02.2021

    to od maja czy już? ;) wygląda na to, że już

  • mi 24.02.2021

    wreszcie:)

  • Mał Gosia 24.02.2021

    A dopiero wszyscy sprzedawcy musieli na piśmie potwierdzać, że są świadomi obowiązku wręczenia klientowi paragonu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także