21.09.2020/12:23

Ekonomiści o sprzedaży detalicznej: wyniki poniżej oczekiwań, potencjał do dalszego wzrostu ograniczony

Po publikacji danych GUS o sprzedaży detalicznej w sierpniu 2020 roku głos zabrali ekonomiści. Oceniają oni, że konsumenci są raczej na wakacjach niż na zakupach, w świetle pogorszenia sytuacji na rynku pracy i obaw gospodarstw domowych o drugą falę epidemii, potencjał do dalszego wzrostu sprzedaży detalicznej jest ograniczony, a zwiększenia popytu można spodziewać się dopiero w 2021 r.

Ewa Białek, dyrektor departamentu handlu oraz przemysłu wytwórczego i spożywczego w DNB Bank Polska zauważa, że sierpień zaskoczył nie tylko wysokimi temperaturami.

„Polacy raczej na wakacjach niż na zakupach. Wyniki sprzedaży detalicznej w sierpniu są poniżej oczekiwań. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w sierpniu wzrosła o 0,5 proc. w ujęciu rocznym, ale w ujęciu miesięcznym odnotowaliśmy spadek o 2,4 proc. w porównaniu do lipca 2020. W całym okresie styczeń – sierpień 2020 sprzedaż detaliczna była niższa o 3,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019.

Wyniki sprzedaży detalicznej w lipcu pokazały, że wracamy na ścieżkę tak bardzo oczekiwanego ożywienia gospodarczego w kształcie litery V. Wyniki sierpniowe dotyczące sprzedaży są jednak poniżej prognoz i nie potwierdziły dotychczasowych oczekiwań w zakresie odbudowy trendu.

Szukając pozytywnych stron, z pewnością należy do nich wzrost sprzedaży detalicznej w kilku ważnych kategoriach, związanych z codziennymi potrzebami konsumentów, takimi jak: „farmaceutyki, kosmetyki” (wzrost o 0.8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2019), „tekstylia, odzież, obuwie” (wzrost o 1.2 proc.), „prasa, książki” (wzrost o 1.6 proc.). Największy jednak wzrost sprzedaży (w cenach stałych) w porównaniu do wyników za analogiczny okres 2019 roku odnotowały przedsiębiorstwa, zajmujące się sprzedażą mebli, rtv, agd (wzrost o 10.2 proc.). Wynika z tego, że trend wzrostowy mają branże związane ze zmienionym, nowym sposobem spędzania wolnego czasu przez klientów indywidualnych (więcej czasu w domu, praca zdalna).

Wydaje się, że po dobrych wynikach lipcowych, które były w dużej mierze wynikiem odroczonego popytu, sierpień to powrót do normalnych zachowań konsumenckich. Jest jednak spore oczekiwanie, że wyniki wrześniowe będą lepsze. Szansą jest powrót do szkół i do pracy po sezonie urlopowym.

Jednak niezmiernie trudno jest przewidzieć czy trend wzrostu sprzedaży detalicznej utrzyma się na stałe. Zależy to przede wszystkim od rozwoju pandemii w drugiej połowie roku.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także