30.07.2018/07:38

Paweł Musiał, ekspert od rosyjskiego handlu: Svetofor nie poradzi sobie w Polsce. Nie ma szans z Biedronką i Lidlem

- Nie wróżę większego sukcesu sieci Svetofor w Polsce, Rumunii, czy w Niemczech - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Paweł Musiał, były członek rady nadzorczej rosyjskiej sieci X5 Retail, ekspert handlu detalicznego z wieloletnim doświadczeniem z rynków rosyjskiego, ukraińskiego i rumuńskiego.

Jak podkreśla ekspert, podstawowym problemem dla sieci Svetofor, która planuje wejście do Polski, jest fakt, iż polski rynek detaliczny jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie. To zupełnie inaczej niż w Rosji, gdzie rynek jest jednym z najmniej konkurencyjnych i gdzie działa się znacznie łatwiej, a konsument ma mniejsze wymagania. Oznacza to zdaniem Musiała, że hard dyskontowy model biznesowy sieci Svetofor trudno będzie w sposób bezpośredni przenieść do Polski, czy nawet do Rumunii, gdzie konkurencja jest również dość mocna.
 
- Z tego co mi wiadomo, sieć Svetofor jest doskonale zarządzanym podmiotem, który sprawia wiele kłopotów konkurentom na rynku rosyjskim, w tych regionach w których działa. Operator potrafił zbudować model funkcjonowania oparty na efektywności sieci dyskontowej, połączonym z odpowiednim zbudowaniem oferty, opartej na bardzo niskich cenach i stosunkowo niskiej jakości oferowanych produktów. Jednak tego właśnie oczekiwali klienci - podkreśla Paweł Musiał.

Ekspert jest zdania, że obecnie w Polsce nie ma miejsca na sieć oferującą - obok niskich cen - niski poziom doświadczenia zakupowego, czy jakości produktów. - Po prostu konsument nie chce tego typu oferty, oczekuje oczywiście niskiej ceny, ale produkt ma być wysokiej jakości, podany w atrakcyjny sposób, a zakupy mają być wygodne. W dodatku, klient oczekuje szerokiej oferty produktów świeżych, której hard dyskonty ze względu na niskokosztowy model biznesowy nie są w stanie zaoferować. To dlatego dyskonty takie jak Biedronka i Lidl rozszerzają ofertę o produkty markowe i lokalne, rozbudowują ofertę produktów świeżych, pracują nad jakością marek własnych, a także modernizują sklepy i pracują bardzo mocno nad customer experience - wskazuje były przedstawiciel X5 Retail.
 
Paweł Musiał zauważa, że dyskonty w Polsce i Europie przechodzą proces supermarketyzacji i przesuwają się ze swoją ofertą z ceny w kierunku jakości i wygody. Jednak jego zdaniem wcale nie oznacza to, że powstaje nisza dla hard dyskontu, którą mógłby zagospodarować nowy gracz, taki jak np. rosyjski Svetofor.
 
- Co więcej, hard dyskont aby zaoferować niskie ceny, musi mieć odpowiednią skalę i sprzedawać odpowiednio duże wolumeny produktów. To dla nowego gracza na polskim rynku będzie bardzo trudne, szczególnie że firma będzie musiała podpisać umowy z polskimi dostawcami, bo produkty z Rosji nie mają w Polsce dobrej renomy, chociaż wielu producentów ze wschodu oferuje towary bardzo wysokiej jakości. Odpowiednio skonstruowana oferta produktów lokalnych to także niezwykle silny element budowania konkurencyjności, zarówno na polskim rynku, jak i w Rumunii, gdzie Svetofor chce otworzyć wkrótce swoje sklepy. Wynegocjowanie na nowych rynkach bardzo niskich cen będzie więc ogromnym wyzwaniem, a niskie ceny i wąska oferta produktowa, a także doskonałość operacyjna to fundamenty konceptu hard dyskontu - komentuje Musiał.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • Jerzy G 05.09.2018

    Były można napiać expert ;)

  • zbych045 04.08.2018

    Widzę w tym możliwości wiele ludzi o niższych dochodach skorzysta z tej oferty byle ich lokalizacja odpowiadała rzeszy ludzi bez samochodów .Cena jest bardzo istotna . zbych45

  • Avalon 31.07.2018

    Qwerty, zanim zaczniesz wróżyć, a do tego trzeba mieć smykałkę, przeczytaj najpierw tekst ze zrozumieniem. Do tego najwyraźniej jednak smykałki nie masz, więc nie wróżę Ci również powodzenia we wróżeniu...

  • Qwerty 31.07.2018

    Najważniejszym kryterium będzie oferta i cena. Jeśli oba czynniki będą na dobrym poziomie, a towar dobrej jakości wróżę tym sklepom sukces. Dziś ludzie porównują ceny, a wiele osób, zwłaszcza renciści i rodziny wielodzietne obracają złotówkę trzy razy, nim ją wydadzą.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.