13.03.2020/07:35

Eurocash z prawie 25 mld zł przychodów w 2019 r. Akcje spółki najtańsze od dekady

Niemal 24,72 mld zł wyniosły skonsolidowane przychody Grupy Eurocash w 2019 r., co oznacza wzrost o 8,99 proc. - wynika z najnowszego raportu giełdowej spółki. Kurs akcji spółki jest obecnie najniższy od dekady (poniżej 16 zł); warto jednak patrzeć na to również w szerokim kontekście gigantycznych spadków notowanych na całej GPW w ostatnich dniach z powodu koronawirusa.

W segmencie detalicznym przychody wzrosły o ponad 19 proc., do 5,9 mld zł. Z kolei w hurcie poprawiły się o 5,8 proc., przekraczając 18,7 mld zł. W trzecim wyodrębnionym segmencie, o nazwie "projekty", suma przychodów podskoczyła dwurotnie, do 105 mln zł.

EBITDA segmentu hurtowego wyniosła 666,8 mln zł. Za jej wzrost odpowiadała głównie poprawa sprzedaży w formacie dystrybucji papierosów, jak również wzrost dynamiki LFL cash&carry (ta wyniosła 2,62 proc.).

Z kolei w segmencie detalicznym EBITDA wyniosła prawie 265 mln zł. Jej wzrost napędzany był głównie poprzez zakończenie procesu integracji sieci Eko, a także dalszą poprawę sprzedaży sieci franczyzowej Delikatesy Centrum.

Na koniec 2019 r. giełdowa spółka zarządzała siecią 180 hurtowni dyskontowych cash&carry. W skład sieci Abc wchodziło 8985 sklepów. Wszystkie sieci partnerskie oraz franczyzowe, zorganizowane przez spółki zależne od Eurocashu (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD), liczyły łącznie 5133 placówek.

Liczba sklepów Eurocashu zaliczanych do segmentu "detal" kształtowała się na poziomie 1565 na koniec grudnia. Złożyło się na to: 989 sklepów franczyzowych, jak również 576 sklepów własnych. Kiosków InMedio działało na koniec roku 450.

Sprzedaż hurtowa realizowana przez Eurocash do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum, w ujęciu LfL (dla takiej samej bazy sklepów) wyniosłą 3,67 proc. Z kolei sprzedaż LfL samych sklepów DC wzrosła w ub.r. o 3,58 proc. Dla saloników InMedio wzrost wyniósł 4,9 proc.

Sieć sklepów alkoholowych Duży Ben wkroczyła w fazę dynamicznej ekspansji i na koniec 2019 r. liczyła już 77 sklepów. Kontigo na koniec grudnia posiadało 30 placówek, a Abc na kołach - 86 samochodów (dziś jest ich już 100). Te trzy koncepty handlowe zaliczane są przez Eurocash do odrębnego segmentu o nazwie "projekty". Przychody w tym segmencie wyniosły 105 mln zł, a EBITDA -40,2 mln zł. Sprzedaż LfL Dużego Bena wzrosła o 20 proc.

- W tym roku będziemy kontynuować ekspansję tej sieci. Szacujemy, że próg rentowności zostanie osiągnięty przy liczbie około 120 marketów. Spodziewamy się, że nastąpi to w bieżącym roku – zapowiedział Jacek Owczarek - zapowiada Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Omawiając wyniki segmentu hurtowego, Owcczarek wskazuje, że największy udział we wzroście sprzedaży w tym obszarze działalności w minionym roku miała sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych, która była o 15 proc. wyższa niż rok wcześniej. Choć sprzedaż papierosów charakteryzuje się niską rentownością, EBITDA segmentu hurtowego również wyraźnie wzrosła rok do roku, co zawdzięczamy m.in. dobrym wynikom hurtowni Cash&Carry. Sprzedaż porównywalna (like-for-like) formatu Cash&Carry wzrosła w ubiegłym roku o 2,6 proc., a w samym czwartym kwartale o 6,2 proc. rok do roku – komentuje Jacek Owczarek.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.