21.01.2021/15:44

Euromonitor: Lokalni producenci żywności z Europy Środkowo-Wschodniej skorzystali na pandemii [KOMENTARZ]

Wpływ na to miały po części problemy z międzynarodową logistyką i transportem, ale także wzmożona chęć konsumentów do gotowania w domu i ich dążenia do wspierania lokalnych przedsiębiorców, którzy ucierpieli z powodu nagłej zmiany w kanałach dystrybucji - wynika z raportu Euromonitora Top 10 Global Consumer Trends 2021, który pokazuje wzorce konsumpcji, nawyki zakupowe i codzienne zachowania konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej.

- Sprzedawcy detaliczni skupili się na bezpieczeństwie i trosce o pracowników, klientów, a nawet społeczeństwo, kładąc większy nacisk na zrównoważony rozwój społeczny. Przykładem z Rumunii jest inicjatywa Auchan i Leroy Merlin, które wraz z szerszym środowiskiem biznesowym i wieloma wolontariuszami zbudowały dwie jednostki wsparcia medycznego, aby usprawnić przyjmowanie dużej liczby pacjentów z COVID-19 - mówi Cosmin Dan, konsultant sektora usług i płatności.

- Pandemia była silnym impulsem do rozwoju dla sektora gotowych zestawów posiłków w Europie Środkowo-Wschodniej. Rosja i Ukraina to główne rynki zbytu dla tych produktów, a firmy, takie jak Chefmarket, Yandex.Chef i Elementaree, napędzają rynek - mówi analityk Roland Szaki, odnosząc się do swoich badań gotowych zestawów posiłków w Rosji, które odnotowały wzrost wartości o 46% w 2020 roku. 

Popularność tego typu produktów w Rosji potwierdza analityk Ekaterina Tretyakova, twierdząc, że atrakcyjne zdjęcie smacznego posiłku i lista wyszukanych składników na opakowaniach kuszą konsumentów, a samodzielne przygotowanie takich posiłków w domu jest szybkie i łatwe. Z kolei analityk Simona Bernatonyte jest innego zdania, mówiąc, że na Ukrainie te półgotowe dania do smażenia lub gotowania w domu nie zawierają wyszukanego składu i wielu wartości odżywczych, ale w rzeczywistości są dość przystępne cenowo. Idealnie pasują do tych osób, które kiedyś kupowały obiad na mieście, a teraz pracują w domu.

- Producenci napojów zareagowali na potrzeby konsumentów „wstrząśniętych i zmieszanych”, oferując im napoje relaksacyjne. Dla przykładu: Red Bull sprzedaje w Rosji Tran Quini – napój wzbogacony L-teaniną, który ma promować zbawienne dla organizmu skutki relaksu. Jeden drink doda ci skrzydeł, a drugi znów cię powali - mówi analityk drinków Dmitrij Gerok. Dmitrij twierdzi, że wyroby na bazie CBD, teraz legalne w Unii Europejskiej, to kolejne produkty obiecujące konsumentom odprężenie i mające duże szanse na dynamiczny rozwój w Polsce i Czechach.

- Spotkania na świeżym powietrzu są uważane za bezpieczniejszy sposób utrzymywania kontaktów towarzyskich, co było widoczne latem 2020 r., gdy konsumenci gromadzili się w odkrytych pomieszczeniach i ogródkach restauracji. Kilka wschodnioeuropejskich miast ograniczyło regulacje dotyczące świadczenia usług na świeżym powietrzu, a nawet pozwoliło restauracjom i barom bezpłatnie korzystać z dróg publicznych, chodników i placów w celu obsługi klientów, w tym - Wilno - siedziba Euromonitor International Eastern Europe - mówi Marija Milasevic, konsultant z działu usług i płatności. 

- Konsumenci z ograniczonymi możliwościami podróżowania przeznaczali także swoje wakacyjne budżety na upiększanie ogródków działkowych i terenów podmiejskich, poświęcając czas i pieniądze na uprawę roślin, kwiatów i jagód oraz relaks przy grillu. Ulepszone przestrzenie rekreacyjne mogą zmotywować ludzi do spędzenia w tych miejscach więcej czasu niż zwykle podczas wakacji w 2021 roku, co może mieć długotrwały negatywny wpływ na turystykę po pandemii - wyjaśnia analityk domów i ogrodów Gabija Kubiliute.

- To był wspaniały rok dla rynku gier video, a aplikacje rozszerzonej rzeczywistości, ukazujące na przykład, jak wyglądałby pokój z inną farbą na ścianie lub nowymi meblami, zmieniły sposób, w jaki myślimy o projektowaniu wnętrz - mówi Jekaterina Smirnova. 

- W międzyczasie kluby sportowe, organizujące mecze przy pustych trybunach szukały wirtualnych sposobów na utrzymanie więzi z kibicami i wywiązanie się z zobowiązań wobec sponsorów. Rosyjska Premier League w piłce nożnej i czeska Ekstraliga w hokeju na lodzie od kilku lat rozwijają własne usługi nadawcze dla kibiców przebywających za granicą, umożliwiając dotarcie do większej liczby odbiorców. To istniejący trend, który nasilił się w trakcie trwania pandemii -mówi starszy analityk sportowy Davide Calzoni. 

Kolejnym przykładem jest klub Euroligi Žalgiris Kowno, który podczas meczów koszykówki wprowadził serię wirtualnych przedsięwzięć dla fanów w formie rozrywki na żywo: quizy, nagrody sponsorów, czat dla kibiców i możliwość interakcji z zawodnikami dla osób, które kupiły wirtualne bilety - mówi Egle Tekutyte, starszy analityk sportowy.

Analityk odzieży sportowej Andra Folea podkreśla zmiany, zachodzące w branży sportowej. Dobrym przykładem w Europie Środkowo-Wschodniej jest Decathlon, który poprzez swoje działania w Rumunii zaczął konkurować z profesjonalnymi klubami sportowymi. Z powodu pandemii wielu konsumentów zaczęło ćwiczyć w swoich domach. Decathlon oferuje bezpłatne zajęcia fitness transmitowane na żywo za pośrednictwem Facebooka, przejmując w ten sposób znaczną część biznesu od siłowni, które zostały zamknięte z powodu pandemii. Obecna sytuacja może spowodować długotrwałą zmianę w nawykach konsumentów i utrudnić klubom fitness uzyskanie wyników finansowych sprzed pandemii. 

Rok 2020 był pełen wielkich protestów w Europie Środkowo-Wschodniej z masowymi demonstracjami organizowanymi na Białorusi na czele. Ponieważ uczestnictwo w protestach stało się priorytetem dla pracowników, wielu pracodawców odegrało ważną rolę w ich umożliwieniu, a ze względu na coraz bardziej wrogi i politycznie naładowany klimat, kilka firm z sektora IT dyskutowało z sąsiednim państwem Białorusi – Litwą - na temat relokacji zarówno biznesu, jak i pracowników - mówi Dmitrij Gerok, analityk rynku Białorusi. 

- W konsekwencji litewska agencja rządowa „Invest Lithuania” opublikowała poradnik w języku angielskim i rosyjskim pod nazwą „Poradnik relokacyjny dla białoruskich firm, pracowników i ich rodzin”, według którego przeprowadzka byłaby możliwa w ciągu trzech dni roboczych, a założenie działalności gospodarczej w ciągu miesiąca. Z kolei w Rumunii tysiące protestujących wyszło na ulice z powodu korupcji w rządzie. Podobna sytuacja była i w innych państwach: w Polsce, Słowenii, Słowacji, Czechach, Bułgarii, Ukrainie, Armenii, Azerbejdżanie, Uzbekistanie, Kazachstanie, Kirgistanie i Gruzji, gdzie doszło do protestów na dużą skalę w różnych sprawach o znaczeniu krajowym - twierdzi Dmitrij.

- W Europie Środkowo-Wschodniej zanotowaliśmy większą ilość produktów (SKU) żywnościowych opisywanych jako mające właściwości wzmacniające odporność, niż gdziekolwiek indziej na świecie - 2,8% SKU napojów bezalkoholowych i 2,3% SKU żywności pakowanej ma posiadać takie cechy. Ten trend znajduje odzwierciedlenie w ankietach, w których „uniknięcie choroby” jest ważną funkcją bycia zdrowym - mówi David Ingemar Hedin, ekspert Product Claims and Positioning. Analityk Simona Bernatonyte jako przykład przedstawia ukraińską reklamę wzbogaconego witaminami oleju rzepakowego marki Schedry Dar, opublikowaną w maju 2020 roku.  

Wiodące marki sprzętu AGD w Europie Środkowej ustępują miejsca tańszym alternatywom, głównie chińskim firmom, takim jak Haier Group, a rynek jest coraz bardziej rozdrobniony, zwłaszcza w Rosji. Jednocześnie rośnie tendencja do robienia dużych zakupów na kredyt z zerowym oprocentowaniem, który jest często oferowany przez sieci sprzedaży detalicznej. Ponieważ wpływ COVID-19 na gospodarkę będzie nadal mocno odczuwalny w 2021 roku, prognozuje się, że te trendy będą wciąż kształtować sytuację na rynku urządzeń AGD i RTV. Na przykład niższe ceny iPhonów i innych urządzeń marki Apple przyczyniają się do ogólnego wzrostu pozycji tej firmy, a udziały w rynku Xiaomi rosną kosztem Huawei, głównie dzięki konsumentom, którym zależy na korzystnym stosunku ceny do jakości.

- Wielu z nich szuka produktów wysokiej jakości, ale niechętnie przeznacza na nie dużo pieniędzy. Konsumenci często wybierają zaawansowane odmiany ekranów LCD, takie jak QLED, które zapewniają wysoką jakość obrazu, ale są tańsze niż telewizory z technologią OLED - zauważa Karol Leja, analityk produktów gospodarstwa domowego i nowoczesnych technologii.

Dmitrij Gerok, specjalista rynku napojów, zwraca uwagę na relację pomiędzy wzmożoną pracą w domu a zwiększoną ilością spożycia kawy premium w warunkach domowych, co przynajmniej w krótszej perspektywie zrekompensowało konsumentom zamknięte kawiarnie i zastąpiło picie kawy w biurze. Producenci kawy specjalizujący się w zaopatrywaniu biur i punktów gastronomicznych skoncentrowali się na zwiększeniu sprzedaży detalicznej lub bezpośredniej, aby zrównoważyć spadek w ich głównym kanale dystrybucji podczas pandemii. 

- Gracze CFS dostarczając ziarna kawy, mogą wykorzystywać kawiarnie do budowania zaufania do marki i sprawić, że ziarna kawy staną się częścią pakietu lifestyle'owego - mówi ekspert handlu detalicznego Jekaterina Smirnova. W kontekście dynamicznego wzrostu sprzedaży ekspresów do kawy zauważalnego w ciągu ostatnich 5 lat, w 2020 roku nie odnotowaliśmy kontynuacji tego trendu. 

- Przy stosunkowo niskiej penetracji rynku w porównaniu z Europą Zachodnią, standardowe ekspresy do kawy są nadal postrzegane jako bardziej opcjonalne urządzenia w Europie Wschodniej - mówi Karol Leja. Karol również podkreśla, że zmywarki do naczyń odnotowały w 2020 roku znacznie większy wzrost w wybranych krajach regionu. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także