07.11.2018/14:24

Ewa Rybołowicz, Nielsen: polscy konsumenci są optymistyczni, zabiegani i otwarci na nowe technologie


Żyjemy w kraju o doskonałych perspektywach makroekonomicznych, polski konsument jest optymistyczny i skłonny dalej wydawać pieniądze. Zdrowie jest dla niego bardzo ważne, co ma swoje odzwierciedlenie w koszyku zakupowym. Coraz więcej pracuje, ma mało czasu, dlatego jest otwarty na nowe technologie, które pomagają zaspokajać potrzebę wygody i convenience – taki portret polskiego konsumenta kreśli Ewa Rybołowicz, retailer service director w firmie Nielsen Polska.

Z danych, które ekspertka przytoczyła podczas swojej prezentacji na Kongresie GK Specjał  „Dokąd zmierza polski handel”, który trwa w Rzeszowie, wynika, że dwóch na trzech Polaków optymistycznie zakłada, że będzie zadowolony ze swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ponad połowa naszych konsumentów jest skłonna nadal wydawać pieniądze, aczkolwiek do dwóch głównych obaw Polaków – o zdrowie i rosnące ceny żywności – ostatnio dołączyła obawa o rosnące ceny paliwa.

- Jeśli chodzi o troskę o zdrowie, to poszukujemy coraz zdrowszych produktów, rośnie świadomość, że to, co jemy przekłada się nasze zdrowie. Poszukujemy produktów tańszych, oferowanych w promocji, jesteśmy bardziej skłonni zmienić sklep, aby zaoszczędzić pieniądze – ocenia Ewa Rybołowicz.

Podkreśla, że jest kilka czynników, które sprawiają, że Polacy stają się konsumentami convenience – ceniącymi sobie wygodę. To przede wszystkim urbanizacja miast, która wiąże się z dłuższymi dojazdami do pracy (średnio zabiera to Polakom dwie godziny dziennie).

- Dziś 60 proc. Polaków mieszka w miastach, prognozy wskazują, że za 10 lat będzie to już 70 proc. Ten czynnik będzie miał ogromne przełożenie na to, jak będą wyglądać dojazdy do pracy oraz jak zmieni się styl życia – wymienia Rybołowicz.

Polacy są w czołówce zapracowanych narodów – rocznie spędzamy w pracy 1930 godzin, pod tym względem wyprzedzają nas tylko mieszkańcy Meksyku. Nasze społeczeństwo jest mocno scyfrowane – intensywnie używamy smartfonów i korzystamy z internetu. Chcą oszczędzać czas, dlatego 60 proc. oczekuje sklepów w bliskim sąsiedztwie, jedna trzecia chce spędzać jak najmniej czasu na zakupach, zaś 40 proc. stwierdza, że chce zakupy zrobić jak najszybciej.

Wybór mamy ogromny, bo choć z roku na rok liczba sklepów maleje, nadal jest  ich100 tys., z czego 94 tys. to placówki małoformatowe. Na 10 tys. mieszkańców Polacy mają do wyboru 25 sklepów plus e-commerce – informuje ekspertka z Nielsena.

Nasz polski konsument convenience, konsument przyszłości, chce żyć zdrowo, ceni autentyzm, jest non stop w internecie i mediach społecznościowych. Jest otwarty na nowe technologie – częściej niż mieszkańcy innych krajów płaci kartą, chce korzystać z kas samoobsługowych, skanerów do sprawdzania cen itp. – To konsument przyszłości, z którym coraz częściej mamy do czynienia już dziś – mówi Ewa Rybołowicz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.