04.07.2022/20:26

Firmy produkujące dla sektora HoReCa mierzą się z całą paletą wyzwań. Podsumowanie półrocza 2022 r.

Inflacja, krocząca za nią drożyzna oraz rosnące oczekiwania restauratorów i ich gości. Między innymi z tym mierzą się dziś producenci żywności współpracujący z rynkiem HoReCa. Trudności wynikają nie tylko z jakoby kończącej się pandemii, ale również z trwającej wojny za wschodnią granicą i zmieniających się uwarunkowań prawnych w kraju.

Kolejne statystyki publikowane przez Główny Urząd Statystyczny są niestety coraz mniej optymistyczne. Z danych wynika, że w czerwcu 2022 r. inflacja w Polsce wyniosła 15,6 proc. w porównaniu z tym miesiącem ubiegłego roku. Choć przewidywania analityków nie są jednoznaczne, to z pewnością należy być przygotowanym na kolejne wzrosty.

Z raportu GUS-u wynika, że rosną ceny energii, transportu, jak i żywności, w tym m.in. mięsa i nabiału. Generuje to także wzrost stawek w restauracyjnym menu, do czego coraz częściej zmuszeni są właściciele lokali gastronomicznych.

– W sektorze żywności wzrost cen jest swego rodzaju łańcuchem, ponieważ jeśli rośnie cena poszczególnych składników oraz transportu, to – jako producent makaronów dla sektora HoReCa – muszę stopniowo aktualizować także i własny cennik. Na to samo decydują się kolejno restauracje, którym dostarczam makarony. Podobne decyzje podejmuje dziś większość przedsiębiorstw, ponieważ każdy chce utrzymać płynność i zapewnić najlepsze warunki swoim pracownikom – komentuje Tomasz Sokołowski, prezes zarządu Perino.

W wyniku wzrostu cen część producentów żywności odczuwa także spadki sprzedaży. Choć w przedstawionej przez GUS dynamice sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) za maj 2022, w porównaniu z analogicznym miesiącem rok wcześniej, odnotowano wzrost na poziomie 8,2 proc., to oczekiwania były nieco wyższe. Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi poradziły sobie dość dobrze, a sprzedaż detaliczna w tych obszarach zwiększyła się o 10,5 proc.

Gorzej dynamika sprzedaży prezentuje się jednak w porównaniu z poprzednim miesiącem, co nie pozostawia przedsiębiorstwom dużej dozy optymizmu w perspektywie kolejnych kwartałów. Z drugiej wszakże strony warto pamiętać o obniżce PIT (od 1 lipca) i wzroście płac netto, które mają wzmocnić konsumpcję w drugiej połowie roku.

Inną, wartą odnotowania tendencją jest obserwowany wzrost wymagań zarówno przedstawicieli sektora HoReCA, jak i ich klientów. Wygórowane oczekiwania wobec dostawców, producentów żywności czy właścicieli lokali sprawiają, że nie wszystkim uda się przetrwać ten trudny etap. Wielu upatruje sukcesu w jakości swojej oferty, co wpisuje się także w trend premiumizacji produktów i usług.

Z raportu PMR wynika, że wśród najczęściej podejmowanych działań w związku z epidemią COVID-19 była redukcja zatrudnienia. Blisko co piąty lokal gastronomiczny decydował się na takie rozwiązanie. Obecnie coraz częściej słyszy się zaś o problemach niedoboru pracowników. Jak wskazują eksperci, część osób, która utraciła pracę w dobie pandemii, przebranżowiła się i niechętnie wróci w najbliższym czasie do gastronomii. Tendencja jest więc zupełnie odwrotna niż jeszcze kilka lat temu. Dziś to pracodawcy zachęcają kandydatów do pracy, oferując im często coraz lepsze warunki.

Inną opcją, z której skorzystało wiele restauracji w dobie pandemii, było przejście na usługę delivery. Z raportu PMR wynika, że w odpowiedzi na COVID-19, 18 proc. lokali wprowadziło sprzedaż w dowozie lub na wynos. Choć na co dzień niemal nie dostrzegamy śladu epidemii, to te praktyki pozostały w świecie gastronomii na stałe i trudno wyobrazić sobie sytuację, w której lokale rezygnują z opcji dowozu zamówień do domów czy firm. Jest to również bezpieczna opcja w kontekście zbliżającej się jesieni i potencjalnej kolejnej fali zachorowań oraz w konsekwencji obostrzeń, które ponownie mogłyby dotknąć branżę restauracyjną.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także