Franczyzę spożywczą czeka rozwój poza miastami
Tereny wiejskie to atrakcyjny obszar dla operatorów sklepów spożywczych różnych formatów. Nie ma obawy, że zabraknie tam dobrych lokalizacji, bo zapotrzebowanie jest duże – mówi w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
Decyzja o uruchomieniu sklepu spożywczego wiąże się m.in. z wyborem odpowiedniej lokalizacji o wysokim potencjale sprzedażowym. A tych, patrząc na rozwój franczyzowych gigantów, wydaje się być coraz mniej. Czy rzeczywiście tak jest? Jak zaznacza Maciej Ptaszyński, do tej kwestii można odnieść się dwojako.
Po pierwsze, w większych aglomeracjach cały czas powstają nowe osiedla i dzielnice mieszkaniowe oraz centra biurowe. Ich obecność jest gwarantem powstania nowych lokalizacji dla punktów handlowych i usługowych.
– Z drugiej strony należy pamiętać, że około 70 proc. ludności Polski żyje na terenach wiejskich i w małych miastach, gdzie ilość placówek handlowych na osobę jest mniejsza. Stąd też popyt na kolejne sklepy ma szansę rosnąć – wyjaśnia Maciej Ptaszyński.
Dodaje, że rozpoczęcie każdej działalności gospodarczej oraz wybór partnerów biznesowych przez działającego na własny rachunek przedsiębiorcę powinna poprzedzić pozbawiona emocji analiza oraz przeprowadzenie rachunku ekonomicznego i przygotowanie biznes planu. Nie ma tu miejsca na działanie w oparciu o odczucia czy ogólne wrażenia.
– Rozpoczynając działalność gospodarczą należy przede wszystkim ocenić otoczenie na rynku lokalnym w przestrzeni, gdzie będzie się tę działalność prowadzić. Konieczne jest także dokonanie wyboru partnerów biznesowych przez pryzmat ich oferty oraz proponowanych warunków współpracy – kontynuuje.
Podkreśla też, że mnogość systemów franczyzowych pozwala znaleźć optymalną do oczekiwań formułę współpracy i partnera, który daje największą możliwą szansę na odniesie sukcesu na danym rynku.
– W tym kontekście bardzo ważna jest edukacja osób które planują rozpoczęcie działalności tak, aby rozumiały zakres obowiązków oraz praw swoich i partnera biznesowego. Obszar edukacji jest jednym z kluczowych, które podkreślały i podkreślają organizacje zrzeszone w zespole ds. franczyzy pracujące wraz rzecznikiem MŚP nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie – podsumowuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.
14