16.01.2020/15:21

Geoblokowanie jest w ramach UE zakazane. Jak jest w praktyce? [BADANIE]

Europejskie Centrum Konsumenckie wcieliło się w rolę tajemniczego klienta i sprawdziło jak wygląda geoblokowanie w praktyce. Badacze wzięli pod lupę 200 sklepów. Celem badania było sprawdzenie, czy sprzedawcy pozwalają robić zakupy klientom z innego kraju UE.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami e-sklepy nie mogą uniemożliwiać klientom z innego kraju UE dokonania zakupu na ich stronie internetowej. Warto podkreślić, że sprzedawcy nie mają jednak obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy.

ECK sprawdziło 200 sklepów – 100 polskich oraz 100 zagranicznych (z Niemiec, Czech, Słowacji, Litwy i Francji), które w swoich regulaminach oświadczyły, że nie wysyłają paczek poza swój kraj. Polskie sklepy sprawdzono z perspektywy niemieckiego klienta, zagraniczne natomiast z perspektywy polskiego konsumenta. Badanie polegało na prześledzeniu procesu zamówienia na stronie internetowej oraz dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem komunikacji e-mailowej.

Wyniki badania (formularze online)

Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu są formularze kontaktowe. Wiele z nich uniemożliwia wpisanie zagranicznego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy nr telefonu – nawet jeżeli klient wybrał odbiór osobisty.

  • 7/100 polskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 1/20 litewskich sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 2/20 niemieckich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów).
  • 2/20 słowackich sklepów umożliwiają złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 1/20 francuskich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • 0/20 słowackich e-sklepów umożliwia złożenie zamówienia przez formularz online (bez większych problemów)
  • Wyniki badania (komunikacja ze sprzedawcą)

Dodatkowa komunikacja mailowa z e-sklepami wykazała, ze niektórzy sprzedawcy chcą umożliwić dokonanie zakupu, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości.

Wyniki dla polski (na 100 przebadanych e-sklepów)

  • 45 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 36 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Litwy (na 20 przebadanych e-sklepów)

  • 8 sklepów wykazało prokonsumenckie podejście
  • 11 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy

Wyniki dla Niemiec (na 20 przebadanych e-sklepów)

  • 4 sklepy wykazały prokonsumenckie podejście
  • 16 sklepów utrudnia lub wręcz uniemożliwia zawarcie umowy
  •  
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.