GIODO skontroluje sklepy stosujące monitoring pozwalający na profilowanie klientów
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych poinformował o planowanych kontrolach sektorowych na 2017 r. Wśród sektorów, którym przyjrzy się GIODO, są sklepy stacjonarne, które stosują monitoring pozwalający na profilowanie klientów.
- Do GIODO wpływają niepokojące sygnały związane z monitorowaniem osób, m.in. przy użyciu kamer, prowadzonym nie tylko na potrzeby liczenia osób odwiedzających daną placówkę, ale pozwalających również na analizę płci i wieku na podstawie twarzy wyświetlonej na monitorze używanego w tym celu urządzenia - tłumaczy GIODO w komunikacie.
Przypomnijmy, na przełomie grudnia i stycznia głośno w mediach było o systemie identyfikacji klientów testowanym przez sieć Żabka. Zdaniem firmy, działania monitoringowe były w pełni zgodne z polskim prawem i nie służyły gromadzeniu danych na temat poszczególnych osób.
- System jest rzeczywiście testowany w sklepie sieci Żabka, ale wbrew pojawiającym się spekulacjom, zastosowane rozwiązanie w żaden sposób nie identyfikuje poszczególnych klientów. System nie zapisuje obrazu z kamery, nie korzysta także z danych pochodzących z innych źródeł (np. terminale płatnicze), ani nie współdziała z nimi. Jedyną funkcją jest określanie przybliżonego wieku i płci klientów bez wiązania tych danych z poszczególnymi osobami. W efekcie dane są zapisane jedynie w formie skumulowanych statystyk i jako takie, dają wiedzę o profilach grup klientów robiących zakupy o określonych porach dnia - tłumaczyli przedstawiciele Żabki.
Jak podkreślali, podobne systemy wykorzystywane są w handlu "od wielu lat" oraz "stanowią zautomatyzowaną alternatywę dla podobnych badań realizowanych przez osoby reprezentujące firmy badawcze". W takim tradycyjnym rozwiązaniu, zamiast kamery, informacje o przybliżonym wieku i płci są ponoć odnotowywane przez fizycznie obecnych w sklepie pracowników firm zajmujących się gromadzeniem i analizą takich danych.
- Nie ma mowy o naruszaniu czyichkolwiek praw w zakresie ochrony danych osobowych. (...). Klienci sklepów Żabka mogą być całkowicie spokojni o zachowanie ich prawa do anonimowości podczas realizowanych w naszej sieci zakupów - tłumaczyła firma.
Wśród planów kontroli sektorowych GIODO na 2017 rok, obok sklepów stacjonarnych profilujących swoich klientów za pomocą monitoringu, znalazły się również: przychodnie i poradnie lekarskie funkcjonujące w strukturach podmiotów wykonujących działalność leczniczą (w zakresie przetwarzania danych osobowych w związku z rejestracją pacjentów), oraz organy i służby uprawnione do dokonywania wpisów oraz wglądu do danych zawartych w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym, a także system Eurodac i Europol.