26.07.2018/13:09

GK Specjał i Grupa PGD powinny reaktywować Handel Polski w nowym składzie

Grupa Kapitałowa Specjał kupiła od Grupy PGD większościowy pakiet udziałów w spółce Rabat Detal, zarządzającej sieciami Rabat i Aligator. Dzięki skokowemu wzrostowi skali biznesu detalicznego, firmy będą w stanie uzyskać lepsze warunki u partnerów handlowych, a rzeszowska grupa stanie się jeszcze bardziej konkurencyjna. Warto jednak zwrócić uwagę, że dla Specjału i PGD może to być początek głębszej współpracy w ramach obszaru dystrybucyjnego i szansa na przywrócenie do życia projektu znanego pod nazwą Handel Polski.

Przypomnijmy, w 2016 r. firmy Specjał, Delko i PT Dystrybucja postanowiły wejść w sojusz. Utworzona przez trzy podmioty grupa zakupowa miała być swego rodzaju platformą spinającą oferty dystrybutorów. Miała ona także koordynować działania marketingowe oraz tworzenie komplementarnej oferty dla handlu detalicznego. Rozważano także inne pola współpracy, np. cross-selling, wzajemną pomoc w przetargach, czy "łączenie" ofert, które prezentują detalistom przedstawiciele handlowi.

Firmy dysponujące dużym potencjałem zarówno logistycznym, sprzedażowym, jak i dystrybucyjnym mogły więc stworzyć podwaliny pod dalszą integrację w przyszłości. Jednak po pewnym czasie z projektu wycofała się spółka Delko, w której zmienił się zarząd, a nowi menedżerowie mieli zupełnie inny pomysł na dalszy rozwój. Pomimo że firmy miały już zgodę UOKiK na kooperację, udziałowcy musieli rozwiązać projekt.

Teraz pomysł mógłby zostać przywrócony do życia jako sojusz Specjału i PGD. Pomysł na powołanie przez obie grupy wspólnego projektu wydaje się być rozsądny i ma uzasadnienie biznesowe, szczególnie że oferty uzupełniałyby się nawzajem. W poprzednim projekcie rzeszowski dystrybutor zapewniał dostawy produktów spożywczych, Delko było specjalistą od chemii i kosmetyków, zaś PT Dystrybucja (wtedy Polski Tytoń) wnosił ze sobą papierosy, karty pre-paid i leki. Dzięki temu firmy nie konkurowały ze sobą, lecz uzupełniały się, a tym samym mogły zbudować bardziej kompleksową ofertę dla detalistów - jednocześnie zwiększając zasięg dzięki wejściu do sklepów pozostałych partnerów, lub przedstawiając swoją ofertę placówkom, które partnerzy obsługuję (sam Specjał obsługuje ponad 20 tys. sklepów).

Dzisiaj Specjał to szeroka oferta ponad 20 tys. produktów spożywczych i napojów oraz potężna sieć sklepów, zaś PGD, oprócz udziałów w sieci Rabat, ma także drogerie Jasmin i jest ekspertem chemii i kosmetyków. W przyszłości firmy mogą poszukiwać partnerów m.in. w kategoriach alkoholi, papierosów, leków, czy artykułów impulsowych.

Dla każdego z dystrybutorów samodzielne budowanie nowych kategorii we własnym portfolio oznaczałoby potężny wysiłek finansowy, a przede wszystkim utratę kilku lat na dochodzenie do odpowiedniej skali i kompetencji. Żadnej firmy nie stać na inwestycję, której zwrotu prawdopodobnie nie będzie w stanie skorzystać. Konsolidujący się rynek nie pozwoliłby na to. Właśnie dlatego konkurent Specjału, Grupa Eurocash, rozwija portfolio poprzez przejęcia firm wyspecjalizowanych w poszczególnych kategoriach (jak papierosy, impulsy, alkohole). Do udziału w nowym projekcie mogłaby zostać (ponownie) doproszona PT Dystrybucja.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Darc 01.10.2018

    Polo do sprzedaży? Widziałeś ich nowe sklepy?

  • Waldek 26.07.2018

    A tymczasem inni konsoliderzy rynku czyli PL Plus na dnie, Polo do sprzedaży podobnie jak PiP a Bać szoruje muł i zamyka kolejne oddziały tym razem podobno w Poznaniu i Śremie.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.