08.09.2017/12:55

GK Specjał rozgląda się za siecią sklepów convenience do przejęcia

Grupa Kapitałowa Specjał rozważa zakup sieci sklepów convenience - dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl. Jak podkreśla w rozmowie z nami Krzysztof Tokarz, prezes Specjału, przejęcie tego rodzaju sieci jest dla jego spółki tematem ważnym, choć nie priorytetowym.

Szefa Specjału zapytaliśmy o to, czy jego firma wiąże swoją przyszłość z formatem convenience. - Interesujemy się tym. Jednak pamiętajmy, że convenience sprawdza się w miejscach o dużym natężeniu ruchu klientów. Natomiast sklepy, które my obsługujemy, działają zarówno w środowisku miejskim, jak i na wsi - tłumaczy Tokarz.

Jak podkreśla, profil tych drugich sklepów jest zupełnie inny, "nie wystarczą kanapki i sałatki, na półce musi być też żarówka i rękawice robocze". - Nasze placówki dobrze sobie radzą, mają wyniki, nie ma więc potrzeby eksperymentowania z nowym formatem. To nie znaczy, że lekceważymy temat sklepów convenience. Robimy ruchy w kierunku kupienia takiej sieci, żeby na bazie sklepów, które już to przećwiczyły i popełniły błędy, rozwinąć się na zasadzie franczyzy - tłumaczy Tokarz w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl. Nie zdradza jednak, jakie podmioty znajdują się w orbicie zainteresowań Specjału.

Przypomnijmy, że największa sieć sklepów convenience w Polsce - Żabka - w tym roku zmieniła już właściciela, przechodząc z rąk Mid Europa Partners w ręce innego funduszu, CVC. Inne liczące się na rynku convenience podmioty to m.in. Carrefour Express, 1minute (Grupa Eurocash), Spar Express (Bać-Pol), czy Małpka Express/MExpress (kontrolowana przez fundusz PineBridge, a więc potencjalnie na sprzedaż). Z własną siecią convenience wystartować zamierza również Auchan - pierwsza, testowa placówka w tym formacie, zaczęła działać latem br.

Eksperci szacują, że sklepy convenience w najbliższych latach będą - obok dyskontów i supermarketów proximity - najszybciej rozwijającym się segmentem rynku nowoczesnego handlu w Polsce. Według prognoz Rolanda Bergera, w latach 2015-2020 sprzedaż w kanale convenience wzrośnie w naszym kraju z 16 mld zł do 29 mld zł, a więc niemal się podwoi. Oznacza to średnioroczny wzrost w omawianym okresie o 12,5 proc., czyli niewiele mniejszy, niż w latach 2010-2015, gdy wyniósł on 14 proc.

W 2015 r. na polskim rynku działało 12 tys. sklepów convenience. Analitycy Rolanda Bergera spodziewają się, że na koniec dekady tego rodzaju placówek będzie w naszym kraju ok. 16 tys.

- Można spodziewać się, że segment convenience będzie wzrastał szybciej niż inne segmenty handlu nowoczesnego, wspierany przez korzystne trendy konsumenckie, systematycznie przejmując tradycyjne placówki i miękką franczyzę - uzasadniają eksperci.

Pełny zapis naszej rozmowy z Krzysztofem Tokarzem - już wkrótce we wrześniowym numerze "Wiadomości Handlowych" oraz na portalu www.wiadomoscihandlowe.pl.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.