Grupa Auchan – ważne pytania na 2017 r.
Auchan ma przyczółki zarówno na rozwiniętych rynkach Zachodu, jak i w najszybciej rosnących gospodarkach Azji. Dzięki temu jest kluczowym graczem w globalnym handlu detalicznym. Zdaniem Planet Retail, po głębokiej restrukturyzacji korporacyjnej francuski gigant będzie się obecnie starał wypracować solidne podstawy przyszłych wzrostów.
W ubiegłym roku Auchan Holding odnotował wyniki finansowe, które można określić jako stabilne, choć może nie porywające. Przychody w skali grupy spadły, ale zyski były zdrowe, prawie dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej. Całkowite przychody wyniosły 52,8 mld euro i były niższe o 1,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Operator detalu Auchan Retail wypracował niemal całość obrotów grupy – 51,7% mld euro. Spadki przychodów są wiązane głównie ze zmiennymi kursami walutowymi w Rosji i Chinach. Zysk roczny wyniósł 803 mln euro, co oznacza wzrost o 11,8%, podczas gdy rok wcześniej zysk spadł o 12%.
Sieć otworzyła 89 nowych placówek, w tym 38 hipermarketów w Chinach i 10 w Rosji. Pozostałe 41 placówek to supermarkety, sklepy osiedlowe i convenience, głównie w Europie Środkowo-Wschodniej i Afryce.
Zdaniem Planet Retail koncern nie będzie się wahał przed pozbyciem się mniej zyskownych przedsięwzięć, koncentrując się na rozwijaniu nowych kanałów sprzedaży, takich jak małe formaty sklepów czy apteki, a także na inwestycjach w cyfryzację. Francja stanie się bardziej laboratorium innowacji niż rynkiem generującym wzrost sprzedaży. Firma ma natomiast jasne plany co do rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
Realizacja projektu Wizja 2025
Rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem po gruntownych zmianach struktury wewnętrznej grupy. Auchan skupił się na swoich priorytetach, zdefiniowanych w projekcie pn. Vision 2025, takich jak unifikacja poszczególnych formatów – trwająca we Francji, Rosji, Wietnamie i Senegalu – czy wzmocnienie konkurencyjności oferty towarów przemysłowych na rynku francuskim. Detalista kontynuował projekt digitalizacji biznesu, starając się za pomocą różnych działań wzmocnić swoją ofertę O2O (Online-to-offline) w sklepach stacjonarnych. Rozwijane były projekty sprzedaży cross-channel w Rosji i Francji, a na Ukrainie i Węgrzech firma uruchomiła platformy e-commerce.
Firma nie ujawniła dotychczas nowych szczegółów dotyczących postępów w realizacji projektu Wizja 2025, ale zdaniem Planet Retail należy się spodziewać rozwoju współpracy pomiędzy Auchan Retail a siostrzanymi firmami, takimi jak Boulanger czy Leroy Merlin, należącymi do tej samej spółki-matki co Auchan Holding, czyli do Association Familiale Mulliez. Doświadczenie tych firm na rynkach zachodnich powinno ułatwić im zlokalizowanie najbardziej dochodowych synergii.
13