Handel na Facebooku
Social commerce to fakt, bo handel odbywa się także w mediach społecznościowych. 38 proc. użytkowników social media deklaruje, że skorzystało z przycisku „kup” – wynika z raportu „Lubię to czy kupuję to” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej.
Do bezpośredniego zakupu przez social media przyznaje się 32 proc. użytkowników mediów społecznościowych, a wśród osób „lubiących” i obserwujących różne marki – aż 60 proc.
Najpierw lajk, potem zakup
62 proc. użytkowników social media twierdzi, że „polubienie” marki zwiększa sympatię do niej. W przypadku osób, które faktycznie marki „lajkują” i obserwują w mediach społecznościowych, to poczucie jest jeszcze silniejsze – 86 proc. jest zdania, że „lubienie” marek to większa sympatia do nich.
Polacy zapytani o to, jakie marki lubią w social media, wymieniają średnio trzy. Najczęściej wskazujemy te z kategorii moda, elektronika i kosmetyki. Opiniami i informacjami o swoich zakupach dzieli się w social media 61 proc. ich użytkowników. 76 proc. deklaruje, że pozytywne opinie ich znajomych mają wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. 56 proc. użytkowników mediów społecznościowych wykorzystuje je także jako źródło konsultacji rozważanego przez nich zakupu – 44 proc. dokonało zakupu, którego wcześniej nie rozważali, a 40 proc. zmieniło preferencje i decyzję o zakupie produktu konkretnej marki dzięki informacjom w social media.
- Media społecznościowe są istotnym kanałem łączącym podmioty e-commerce z klientami. Można powiedzieć, że współczesny klient jest social native – od użytkowników social media zasięga opinii o produktach, weryfikuje swoje wybory konsumenckie, szuka informacji oraz inspiracji i finalnie klika „kup”. W socialu klienci są blisko marek, a marki blisko klientów, dużo wiedzą o sobie nawzajem, co wpływa na proces zakupowy – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, dyrektor operacyjna w Izbie Gospodarki Elektronicznej.
Liczą się nie tylko polubienia
Jak wynika z raportu osoby, które deklarują, że nie „zlajkowały” jeszcze żadnej marki w social media, także śledzą marki w mediach społecznościowych i to dość aktywnie. Wśród wszystkich użytkowników odsetek osób śledzących aktywnie marki to 61 proc., natomiast wśród osób, które „zlajkowały” jakąś markę – 80 proc. Należy też zauważyć, że wśród osób, które nie deklarują „polubienia” marek w social media, także 45 proc. zdarza się wchodzić na profile marek i aktywnie poszukiwać tam różnych informacji.
7