12.11.2016/14:30

Handel pod dużym wpływem regulacji rządowych

Jednym z najważniejszych czynników, które będą miały wpływ na rozwój polskiego rynku handlu spożywczego w najbliższych latach, będą regulacje prawne, które mogą zmienić układ sił pomiędzy graczami na rynku FMCG. Eksperci firmy Roland Berger wzięli pod lupę Program Rodzina 500+, ustawę o minimalnej stawce godzinowej i ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.

Całościowy wpływ Programu Rodzina 500+ na rynek detaliczny szacowany jest na 1,1-2,5 proc. dodatkowego wzrostu sprzedaży w 2016-2017. Na podstawie ostatnio ogłaszanych wyników sieci handlu detalicznego, w pierwszym półroczu 2016 roku większość odnotowała relatywnie wyższy wzrost sprzedaży LFL. Dla przykładu, ogłoszono wzrost sprzedaży LFL Biedronki o 8,8 proc. (9,8 proc. w II kw. 2016 r.), a sprzedaży LFL Stokrotki o 7,5 proc. (6,6 proc. w II kw. 2016 r.). Wzrost jest efektem zmian cen żywności, oraz zwiększonej konsumpcji, która z kolei częściowo wynika z efektu Programu 500+.

Kolejnym projektem jest ustawa o minimalnej stawce godzinowej. Zdaniem ekspertów firmy Roland Berger wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej powinno wpłynąć negatywnie na poziom kosztów w segmentach convenience, miękkiej franczyzy i sklepów tradycyjnych, ale także mieć pozytywny efekt na wzrost rynku. Z jednej strony, biorąc pod uwagę wyższe koszty zatrudnienia, minimalna stawka godzinowa może doprowadzić do zmniejszonej marży sklepów i w skrajnych przypadkach do rezygnacji z prowadzenia sklepu. Z drugiej strony,

zwiększenie minimalnej stawki godzinowej do 13 zł/godzinę powinno przyczynić się do dynamicznego wzrostu dochodu rozporządzalnego, co przyspieszy wzrost konsumpcji indywidualnej.

W polskim Sejmie trwaj a także zaawansowane prace nad ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Ustawa ma na celu wyeliminowanie niesprawiedliwych praktyk handlowych pomiędzy kupującymi, przeważnie dużymi sieciami handlowymi, a producentami produktów rolniczych w łańcuchu dostaw.

Cele ustawy mają być osiągnięte poprzez zakazanie niesprawiedliwego użycia siły negocjacyjnej w kontraktach na dostawy w sposób, który:• przeciwdziała podobnym powszechnym praktykom (także nieuwzględnionym w ustawie)• zagraża i narusza interes producenta, poprzez nadużycie sytuacji, w której producent nie posiada możliwości sprzedaży produktów rolniczych i spożywczych innemu odbiorcy oraz kiedy istnieje znaczna nierównowaga w potencjale ekonomicznym na korzyść kupującego (i vice versa)

Zdaniem ekspertów ustawa prawdopodobnie wpłynie na wszystkie podmioty w łańcuchu dostaw, w tym detalistów, firmy przetwarzające żywność, a także na rolników.

Jakie będą efekty nowego prawa dla sieci detalicznych i firm przetwarzających żywność? Jeśli ustawa okaże się skutecznym narzędziem przeciwdziałania presji cenowej na dostawców, to zwiększając ceny dostarczanych towarów, sieci handlowe podniosą swoje ceny w celu zabezpieczenia marży, a to może doprowadzić do presji inflacyjnej. Jednocześnie może nastąpić zwrot w kierunku dużych pośredników w celu zmniejszenia ryzyka oskarżenia o nadużycie siły negocjacyjnej przeciwko małym, rozproszonym dostawcom, co wiąże się z dużymi karami. Dystrybutorzy mogą także zacząć preferować zagranicznych dostawców, których nie dotyczy polska ustawa. Pojawią się trudności w przeprowadzeniu działań marketingowych, polegających na tymczasowych obniżkach cen, marketingu związanym z miejscem produktu na półce, czy marketingu handlowym.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.