Handel w Polsce do 2020 r. – raport IBRKK
dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, prezentuje kluczowe uwarunkowania rozwoju handlu w Polsce oraz prognozę sytuacji w handlu w perspektywie 2020 roku
-
Kluczowe uwarunkowania rozwoju handlu w Polsce w perspektywie 2020 roku
Zwyczaje i wzorce zakupowe
Obserwuje się współistnienie różnorodnych trendów w zachowaniach konsumentów (ekonomia pośpiechu, hiperpersonalizacja, kokonizacja, „świat jest grą”) i trend rosnącej wygody konsumentów, którzy chcą kupować blisko miejsca zamieszkania/pracy. Dla detalistów są to wyzwania dla lokalizacji i oferty sklepu.
Czynniki demograficzne
Starzenie się społeczeństwa polskiego sprzyjać będzie multiformatowości i wielokanałowości sprzedaży, indywidualizacji produktów i usług oraz uelastycznieniu komunikacji przy wykorzystaniu metod w mniejszym stopniu wkraczających w życie człowieka
Siła nabywcza konsumentów
Wzrost zamożności społeczeństwa i przywiązywanie coraz większej wagi do jakości produktów i znajomości miejsca ich pochodzenia oznacza szanse dla sklepów firmowych, delikatesowych, wyspecjalizowanych, a także gastronomii.
Technologie informacyjne i komunikacyjne
Istotne będzie wykorzystanie technologii do zarządzania komunikacją z klientem i pozyskiwania i wykorzystywania danych o klientach (Big Data). W Polsce jest duży potencjał do rozwoju e-handlu. Detaliści stacjonarni muszą w swoich strategiach uwzględnić e-handel. Rosnąć będzie też sprzedaż poprzez urządzenia mobilne. Nowoczesne technologie będą też wykorzystywane do śledzenia i kontrolowania produktów w łańcuchach dostaw.
Regulacje prawne i polityka państwa wobec sfery handlu
Mogą to być ograniczenia dot. funkcjonowania sklepów w soboty i niedziele, podatek od handlu.
Ochrona środowiska i zrównoważony rozwój
Może to oznaczać dodatkowe koszty dla przedsiębiorstw i wykorzystywanie działania na rzecz ochrony środowiska dla poprawy wizerunku firmy.
Handel w perspektywie 2020 r.
1. Dynamicznie zmieniające się makro- i mikrootoczenie oznacza wysoki poziom niepewności w działalności biznesowej i spowoduje dalszy wzrost znaczenia zarządzania ryzykiem.
2. Zmiany zachodzące w potrzebach i preferencjach zakupowych konsumentów skłaniać będą przedsiębiorstwa handlowe do prowadzenia biznesu opartego na aktywnych działaniach proklienckich.
3. W handlu detalicznym można spodziewać się: dalszej integracji, multikanałowości, multiformatowości, specjalizacji.
4. Rynek franczyzy podlegać będzie procesom krystalizacji:
- przewiduje się umacnianie się pozycji wiodących sieci franczyzowych związanych z liczącym się dystrybutorem, m.in. poprzez przejmowanie mniejszych konceptów
- w warunkach silnej konkurencji nowe koncepty franczyzy muszą mieć nowatorskie nowoczesne rozwiązania
- wzrost znaczenia tzw. twardej franczyzy (miękka nie daje oczekiwanych profitów ani franczyzobiorcy, ani franczyzodawcy
- rosnące znaczenie współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy w podnoszeniu innowacyjności systemu.
1 komentarz
-
31.01.2017
Czy zdaniem Pani Profesor franczyza twarda to taka, w której franczyzobiorca jest mocno uzależniony od franczyzodawcy oraz zmuszany do zakupów w hurtowni wskazanej przez franczyzodawcę, mimo niekorzystnych cen oferowanych towarów ? Jeśli tak, to niestety nie jest to franczyza twarda, lecz zamordyzm.
6