10.06.2020/14:16

Hipermarkety wyprzedziły dyskonty. Analiza odwiedzalności sklepów w trakcie pandemii [TYLKO U NAS]

Specjalizująca się w pozyskiwaniu, analizie i profilowaniu danych o użytkownikach urządzeń przenośnych firma Selectivv przeanalizowała na zlecenie portalu wiadomoscihandlowe.pl odwiedzalność placówek handlowych w trakcie koronakryzysu, w Polsce w podziale na formaty. Wyścig o portfele klientów wygrały w trakcie całej pandemii dyskonty, ale co ciekawe pod koniec maja był moment kiedy Biedronka i Lidl przegrały z hipermarketami takimi jak Auchan, czy Carrefour.  

Przez 16 tygodni, począwszy od 3 lutego, firma Selectivv zbierała i analizowaliśmy dane lokalizacyjne z czterech kategorii placówek handlowych: hipermarketów (442 lokalizacje), dyskontów (3 976 lokalizacji), supermarketów (2 538 lokalizacji) oraz małych sklepów lokalnych / osiedlowych (10 136 lokalizacji). Łącznie, do 31 maja, eksperci zbadali odwiedzalność 17 092 miejsc związanych z handlem.

- Obserwując trendy w odwiedzaniu placówek handlowych na podstawie całej próby widzimy, że spadki rozpoczęły się w 8 tygodniu 2020 roku. Zauważmy, że był to moment, w którym zaczęły pojawiać się w Polsce informacje o rozwoju epidemii Covid-19 we Włoszech na dużą skalę. Jak dotąd (stan na 31.05) odwiedzalność placówek handlowych nie wróciła do poziomu sprzed rozpoczęcia epidemii w Europie. Najniższe jej poziomy w skali całego okresu analizy odnotowano w 12 tygodniu roku (20 marca - wprowadzenie stanu epidemii w Polsce) oraz w 16 (kolejny po Świętach Wielkanocnych). Od 18 tygodnia (27 kwietnia - 3 maja) obserwujemy wzrost liczby wizyt, który będzie się utrzymywał w najbliższych tygodniach – wyjaśnia Marcin Augustyniak, dyrektor ds. klientów Data Tank Selectivv.

Jeszcze bardziej interesujące wnioski płyną, gdy spojrzymy na różnice w poszczególnych kategoriach sklepów.

Hipermarkety z największymi spadkami, ale …

W przypadku hipermarketów – w analizowanym okresie - spadki liczby klientów były największe. Porównując tygodnie 7 (10-16 lutego) i 12 (16-22 marca) można zaobserwować aż siedmiokrotną zmianę. - Wynika to przede wszystkim z zamknięcia galerii handlowych, w których znajduje się znaczna część hipermarketów. Potwierdzeniem tego faktu jest osiągnięcie najniższych wskaźników odwiedzalności między tygodniami 12 (od 16 marca) a 18 (do 03 maja), czyli w okresie, kiedy w centrach handlowych funkcjonowały jedynie apteki, drogerie, pralnie i sklepy spożywcze. Może to świadczyć o tym, że stosunkowo niewiele osób odwiedza centra handlowe w celu zakupów spożywczych, a jedynie robi je przy okazji. Dodatkowo (4 maja) po otwarciu galerii handlowych można było zaobserwować bardzo dynamiczny wzrost liczby odwiedzających prowadzący do wyprzedzenia w rankingu zarówno sklepów osiedlowych jak i supermarketów. Trend ten utrzymuje się w związku z rosnącą odwiedzalnością centrów handlowych – tłumaczy Marcin Augustyniak.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.