Innowacje kluczem do rozwoju w trudnych czasach. Marki muszą jednak zrewidować strategie cenowe
Co trzecia marka nie ma dostatecznej siły przebicia, aby utrzymać swoją obecną cenę, a 42 proc. konsumentów postrzega ostatnie podwyżki cen jako bardzo znaczące w kontekście kryzysu związanego z rosnącymi kosztami utrzymania.
Obecnie ponad połowa (53 proc.) ludzi na całym świecie ma problemy z finansowaniem comiesięcznych wydatków, a 7 na 10 osób uważa, że stopa inflacji będzie nadal rosła. Dlatego wprowadzanie nowego produktu na rynek w obecnym klimacie finansowym stanowi wyzwanie, nawet dla uznanych marek.
Dane z badania Kantar BrandZ wskazują, że 34 proc. marek na całym świecie znajduje się w trudnej sytuacji, ponieważ posiadany przez nie kapitał marki (brand equity) nie uzasadnia ich obecnej pozycji cenowej. Marki muszą więc funkcjonować w warunkach niepewności i zmienności.
Strategie cenowe w czasach niepewności
Kantar wprowadził do swojego narzędzia Concept eValuate nowy moduł poświęcony wrażliwości cenowej. Powstał on z myślą o tym, aby wspomagać marki w ustalaniu idealnego zakresu cenowego dla nowych produktów w kontekście panującej obecnie inflacji.
Nowy moduł umożliwia określenie odpowiednich zakresów cen i progów cenowych oraz wskazuje różnice między nimi w zależności od docelowych konsumentów. Tym samym daje on marketerom możliwość ochrony kapitału marek i maksymalizacji jego wartości.
– W niepewnych czasach do formułowania strategii cenowych należy zabierać się z dużym namysłem. Wiemy jednak, że jeśli nawet konsumenci ostrożnie wydają pieniądze, nie musi to wcale oznaczać, że marki nie mogą sprzedawać swoich produktów w cenach premium – mówi Anita Watkins, global innovation solutions leader w firmie Kantar.
– Oznacza to natomiast, że marki muszą nadal wkładać znaczny wysiłek w tworzenie innowacji i budować uzasadnienie dla ceny, której żądają na rynku – zaznacza.
I dodaje: – W obecnych czasach większą rolę zaczęły odgrywać zautomatyzowane badania, które dostarczają szybkich i dokładnych informacji w znacznie krótszym czasie i za ułamek dotychczasowych kosztów.
Firmy nie powinny rezygnować z innowacji
Kluczem do utrzymania i rozwoju marek w trudnych czasach są skuteczne innowacje i rozwój nowych produktów. Aby wyjść naprzeciw tej kluczowej potrzebie klientów, Kantar poczynił znaczące inwestycje, skupiając się na udoskonaleniu i rozszerzeniu portfolio badań innowacji, zwłaszcza na zautomatyzowanej platformie badawczej Kantar Marketplace.
Od momentu uruchomienia platformy, czyli od 2019 roku, powstało na niej – i stale jest rozwijane – portfolio elastycznych rozwiązań z zakresu badań nad innowacjami.
5