21.01.2021/14:28

InPost nie zwalnia tempa. Sieć paczkomatów urośnie nawet do 15,5 tys. lokalizacji w Polsce

Liczba paczkomatów InPost w Polsce ma się zwiększyć z 10,7 tys. do 15,5 tys. Firma pod koniec stycznia zadebiutuje na giełdzie w Amsterdamie - podaje money.pl.

Na koniec 2020 roku InPost miał w Polsce 10 776 paczkomatów. Firma obsłużyła w ubiegłym roku 240 mln przesyłek. W najbliższym czasie liczba paczkomatów w Polsce ma wzrosnąć do 14,5-15,5 tys., czyli o 3,7-4,7 tys. w porównaniu z końcem ubiegłego roku. Sieć planuje powiększać się o 2-2,5 tys. paczkomatów rocznie - wynika z opublikowanego przez spółkę prospektu emisyjnego.

InPost szacuje, że w krótkim okresie liczba obsługiwanych paczek wzrośnie o ok. 45-50 proc. rocznie, zaś w dłuższej perspektywie przyrost ten ma wynosić 20-25 proc. rocznie. Ubiegłoroczne przychody InPostu w segmencie paczkomatów zwiększyły się o ok. 130 proc. - podaje money.pl.

Krzysztof Jaciw, prezes merce.com, uważa, że debiut giełdowy poza granicami Polski wskazuje jasno na międzynarodowe ambicje InPostu. Firma zapowieda, że wydatki inwestycyjne w Polsce w perspektywie krótkoterminowej wzrosną do 600-625 mln zł z ok. 500 mln zł na koniec 2020 roku. Jego zdaniem w przyszłości dojdzie zapewne do "wojen paczkomatów”, które mogą zakończyć się rozejmem i wzajemnym korzystaniem z własnej infrastruktury.

Z kolei „Business Insider” policzył, że wycena InPostu przekraczająca 30 mld zł znaczyłaby, że każdy z przeszło 10 tys. paczkomatów, którego postawienie kosztuje około 100 tys. zł, byłby wart ponad 3 mln zł. Zdaniem anonimowego źródła, na które powołuje się serwis, taka wycena nie musi być wcale przesadzona, jeśli uwzględni się to, że sieć paczkomatów jest brakującym elementem w układance każdego operatora, który chciałby kontrolować branżę e-commerce w naszym kraju.

Udziałowcami sprzedającymi akcje InPostu są AI Prime (kontrolowany przez Advent International), Templeton Strategic Emerging Markets Fund IV, LDC i PZU Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych BIS 2. Gdyby teraz to Allegro przejęło kontrolę nad InPostem, mogłoby mu to pozwolić zablokować wejście na rynek ewentualnej przyszłej konkurencji.

Jak czytamy w serwisie „Business Insider”, z drugiej strony światowy gracz, taki jak Amazon czy Alibaba, dzięki ewentualnemu przejęciu operatora paczkomatów miałby zagwarantowane łatwiejsze wejście do Polski. Paczkomaty InPostu są w zasięgu niemal połowy naszego społeczeństwa. Firma obliczyła, że 48,7 proc. mieszkańców może dojść do paczkomatu w 7 minut.

Jak ujawniliśmy na portalu wiadomoscihandlowe.pl na początku tygodnia, Alibaba szykuje się do stworzenia własnej sieci automatów paczkowych w Polsce. Kliknij, aby przeczytać więcej na ten temat.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • Lajkonik 25.01.2021

    Pewnie zanim się obejrzymy to już stanie ten 15.000 paczkomat ;) tak to było też w zeszłym roku, ekspresowo działają

  • Nick 25.01.2021

    InPost to mistrzowie w swojej branży

  • Edgar 22.01.2021

    A teraz ile jest? chyba około 12 tysięcy???? niesamowity rozwój

  • Geralt 22.01.2021

    No i te liczby robią wrażenie!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także