10.12.2019/11:15

Jacek Stachoń, E.Leclerc: Jest nowy trend w markach własnych. Klienci nie chcą najtańszych produktów

Polski rynek wchodzi w kolejny etap w rozwoju marki własnej. Kierunek jest jasny, od produktu marki własnej do marki prywatnej, rozwój produktów ze średniej półki i segmentu premium, a także produktów specjalistycznych - mówi Jacek Stachoń, development manager Scamark Polska w Grupie E.Leclerc Polska w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Jak wygląda udział marki własnej w ofercie sklepów E.Leclerc w Polsce?

Konsekwentnie pracujemy nad ofertą, dlatego udział produktów private label w sprzedaży naszych sklepów z miesiąca na miesiąc rośnie. Jest on obecnie na poziomie 7-8 proc, a naszym średnioterminowym celem jest 15 proc. Oczywiście mówię tutaj o ogólnym udziale, bo inne są one w hipermarketach, a inne w supermarketach. W przypadku hipermarketów są one stosunkowo wyższe. Jeżeli porównujemy sprzedaż „like for like” na porównywalnych sklepach, miesiąc do miesiąca, rok do roku, to w przypadku produktów private label notujemy wzrosty. To, co nas troszeczkę martwi, to niewielki spadek sprzedaży produktów pierwszocenowych z tzw. półki ekonomicznej. Nie dotyczy to tylko naszych sklepów, ale także pozostałych graczy rynkowych. To pokazuje, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty droższe o wyższej jakości, a nie te najtańsze. Właśnie w tym kierunku będzie podążał rozwój oferty marek własnych na polskim rynku.

To pokazuje także dużą zmianę, konsumenci przestają martwić się ceną, a oczekują jakościowego produktu, za który jest gotowy zapłacić trochę więcej, ale cena ma być dalej rozsądna. Tą sytuację widać nie tylko w produktach marki własnej, ale także na rynku towarów markowych.

Tak, dokładnie. Cena nie jest już głównym czynnikiem wyboru produktu, coraz bardziej liczy się jakość. Oczywiście niska cena jest nadal jednym z kluczowych argumentów przy wyborze produktu i sklepu, ale nie jedynym. W produktach ekonomicznych widzimy delikatny spadek sprzedaży pomimo przeprowadzonego przez nas procesu rebrandingu i uatrakcyjnienia opakowań. Większość kategorii ma już zmienioną szatę graficzną. Wciąż jest ona bardzo oszczędna w sposób charakterystyczny dla tego segmentu produktów, których główną zaletą jest niska cena. Podsumowując, udało nam się mocno ograniczyć spadki, ale są one faktem. Teraz będziemy zastanawiać się i pracować nad tym, aby zmienić ten trend. Produkty pierwszocenowe zawsze będą obecne w naszej ofercie, pytanie w jakiej formie i w jakiej liczbie?

Ten trend dotyczy on jedynie Polski, czy także innych rynków?

Tak jak w Polsce tendencję spadkową w przypadku produktów ekonomicznych widzimy także we Francji, Hiszpanii i Portugalii. Z tym problemem zmagają się także nasi bezpośredni konkurenci. W dodatku ten trend będzie trudno zahamować. Sytuacja będzie wymagała znalezienia nowego pomysłu na ten segment produktowy. Co ciekawe, ta sytuacja za bardzo nas nie smuci, a w zasadzie po części nas cieszy ponieważ...

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.