01.03.2015/12:00

Jak dobrze zagrać światłem w sklepie?

Gdy chcemy dobrze oświetlić nasz sklep, a mamy ograniczony budżet, wybierzmy linie świetlne – jako źródło światła – świetlówki lub LED-y. Dopilnujmy, żeby oprawy oświetleniowe były równomiernie rozłożone, a światło dostatecznie intensywne.

Kiedy jednak chcemy, by światło w naszym sklepie odgrywało większą rolę, warto pomyśleć o wyróżnieniu poszczególnych stref dodatkowymi akcentami świetlnymi – z użyciem projektorów. Najprościej umieścić je w szynoprzewodach, dzięki czemu uzyskujemy pełną funkcjonalność i mobilność rozwiązania. Tak mocowane oprawy oświetleniowe w prosty sposób można przemieszczać i kierować w wybrane miejsca. To proste i skuteczne rozwiązanie można stosować w oświetleniu wybranych stref sklepu oraz w witrynach sklepowych, które powinny być wyeksponowane, aby przyciągnąć uwagę klientów. Doświetlanie projektorami sprawdzi się zarówno na stoisku z alkoholem, jak i stoisku w dziale warzywnym, mięsnym czy piekarniczym. Nie wolno jednak przesadzić. – Jeśli tych źródeł będzie zbyt dużo, oświetlenie ogólne przestanie być potrzebne, a my nie uzyskamy żadnego efektu. Ostrożnie też z kolorowym światłem. Niektóre akcenty, np. pod meblami, przynoszą fatalny skutek – to mebel przyciąga uwagę, a nie produkty, które się na nim znajdują – mówi Tomasz Krzysztoń, kierownik działu projektów w firmie Spectra Lighting.
Na stoisku z alkoholem, zamiast projektorów, warto rozważyć osobne podświetlenie każdej półki. Wódki, whisky czy koniaki eksponowane w takich warunkach wyglądają okazale i sprawiają wrażenie produktów luksusowych.
Mięso lubi czerwień
O tym, czy klient odbiera mięso wołowe bądź wieprzowe jako świeże, decyduje ich kolor, a w zasadzie barwa światła, jakim oświetlimy te produkty. – Kiedy używamy tradycyjnych opraw oświetleniowych ze źródłami metalohalogenkowymi, dobrym wyjściem jest zastosowanie dodatkowych kolorowych filtrów szklanych, które powodują podbicie konkretnych, pożądanych kolorów – radzi Tomasz Krzysztoń. – W przypadku mięsa wybiera się filtry w odcieniu czerwonym, do pieczywa – żółte, zaś do warzyw – zielone.
Producenci oświetlenia w technologii LED oferują już specjalne źródła do produktów spożywczych. Niektóre barwy w widmie światła są wyeksponowane, by podkreślać pożądany kolor. Dodatkowo brak emisji promieni ultrafioletu (UV), sprawia, że produkty nie przebarwiają się i nie ma efektu „starzenia się” oświetlanych obiektów. Brak emisji promieni IR sprawia, że oświetlane obiekty nie są podgrzewane, dzięki czemu dłużej zachowują świeżość oraz atrakcyjny wygląd.
LED, czyli technologia górą
Walmart, światowy potentat na rynku detalicznym, który ma na całym świecie ponad 11 000 sklepów i zatrudnia 2,2 mln osób, kilka miesięcy temu zaczął przechodzić na technologię LED. Ma to przynieść, w przeliczeniu, nawet 100 000 zł oszczędności rocznie w jednym supermarkecie. Może warto pójść w ślady amerykańskiego kolosa…
LED­‑y są energooszczędne, ich szeroki wybór pozwala na różnorodność zastosowań, włączając dopasowanie do oświetlania poszczególnych grup produktów. Technologia ta stała się już na tyle powszechna, że koszt związany z przejściem na nią nie jest aż tak zatrważająco wysoki, jak jeszcze 2­‑3 lata temu, a efekt może przynieść wiele korzyści. Trzeba jednak pamiętać, że i tu obowiązują pewne zasady. Jeżeli zależy nam na autentycznym oddawaniu barw, trzeba stosować źródła, które mają tzw. wskaźnik Ra (oddawania barw) na poziomie co najmniej 80­‑90 i o temperaturze barwowej światła powyżej 4000 Kelwinów, czyli zbliżonej do naturalnego światła dziennego. Kłopotem dla oczu klienta będzie też stosowanie wielu temperatur barwy światła. To częsty błąd, przytrafiający się podczas wymiany źródeł oświetlenia. Na opakowaniu każdego źródła LED znajdziesz dokładną informację o jej barwie (podaną właśnie w Kelwinach), a także o kącie świecenia – jeśli jest on niewielki (np. 10­‑25 stopni), oświetlać będzie jedynie detale i nadaje się do projektorów doświetlających. Trzeba także zwrócić uwagę, czy oprawy zainstalowane są tak, że padające z nich światło nie oślepia klientów. Gdy tego nie dopilnujemy, efekt odwrotny od zamierzonego mamy zapewniony.



(WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (142), Luty 2015

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.