21.11.2019/13:30

Jak Polacy kupują odzież? Często i online. Chcą kupować produkty polskie

Jak wynika z raportu „Rynek mody w Polsce. Wyzwania”, przygotowanego przez KPMG, Polacy coraz częściej robią zakupy odzieżowe. Aby oszczędzić czas wybierają internet, a za produkty wyprodukowane w Polsce są w stanie zapłacić więcej.

Ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że dokonuje zakupów odzieży, obuwia i dodatków w  przemyślany sposób. Blisko 4 na 10 konsumentów deklaruje, że nowy element garderoby kupuje przynajmniej raz w miesiącu, w większości przeznaczając na ten cel nie więcej niż 150 złotych.

Systematycznie rośnie popularność zakupów online – już 16 proc. badanych dokonuje wszystkich zakupów odzieży i  obuwia w internecie ze względu na oszczędność czasu. Ponad połowa Polaków jest w stanie zapłacić wyższą cenę za elementy garderoby wyprodukowane w Polsce. Analiza postaw konsumenckich wskazuje także na coraz większą troskę o ochronę środowiska – blisko co trzeci respondent jest skłonny zapłacić więcej za produkt wyprodukowany w ekologiczny sposób – wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce we współpracy z Akademią Biznesu i Prawa Mody Uczelni Łazarskiego.

Blisko 80 proc. Polaków dokonuje zakupu nowego ubrania lub obuwia przynajmniej raz na kwartał, z czego 37 proc. respondentów biorących udział w badaniu KPMG w Polsce przyznało, że nową rzecz stara się kupować raz w miesiącu. Spośród wszystkich elementów garderoby Polacy najczęściej nabywają odzież (82 proc. wskazań) lub obuwie (53 proc. wskazań).

Zdaniem 63 proc. Polaków ich zakupy odbywają się w  przemyślany sposób, bez ulegania emocjom. Dodatkowo 55 proc. konsumentów, zanim zdecyduje się na zakup konkretnego produktu, porównuje jego cenę w dedykowanych serwisach internetowych, szukając najlepszej okazji, a połowa Polaków przyznaje, że dokonanie zakupu konkretnego, wybranego produktu poprzedzone jest długimi poszukiwaniami odpowiedniego elementu garderoby.

- Polscy konsumenci po raz kolejny wskazują, iż dokonują zakupów, w tym zakupów modowych, w sposób przemyślany nie ulegając chwilowym emocjom i impulsom. Z wyników naszych analiz wynika, że postawa ta jest wspólna zarówno dla generacji X, Y i Z. Zachowaniami wyróżniającymi postawę generacji Z w trakcie zakupów jest przywiązywanie większej uwagi do filozofii marki i większy wpływ na decyzje wywoływany przez reklamy społecznościowe, internetowe czy influencerów – wskazuje Monika Palmowska, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Ponad połowa Polaków (56 proc. wskazań) najczęściej robi zakupy w sieciowych sklepach odzieżowych. Coraz częściej tzw. ścieżka zakupowa Polaków rozpoczyna się w internecie. W sieci konsumenci szukają inspiracji (68 proc.), wyszukują konkretne modele ubrań lub obuwia (60 proc.) oraz zapoznają się z  nowymi kolekcjami oferowanymi przez marki (66 proc.). Tradycyjne sklepy stacjonarne są jednak preferowane przez większość konsumentów w przypadku chęci zakupu konkretnego ubrania (63 proc. wskazań) oraz dokonania reklamacji lub zwrotu zakupionego elementu odzieży (66 proc. wskazań).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.