23.01.2020/15:38

Jak powstrzymać trend upadania małych sklepów?

Konsekwentnie spada sprzedaż w małych sklepach, w rezultacie maleje ich liczba. Zjawisko pogłębia ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele - przekonuje ZPP.

Handel w Polsce notuje rokroczne wzrosty. Motorem tego zjawiska jest rosnąca konsumpcja, która jest głównym komponentem w strukturze wzrostu polskiego produktu krajowego brutto. Pomimo korzystnego otoczenia, likwidowane są kolejne małe sklepy. Notuje się konsekwentny spadek sprzedaży w segmencie tradycyjnym (niezorganizowane, pojedyncze sklepy zlokalizowane przede wszystkim w małych miastach i na obszarach wiejskich) na poziomie ok 7,7 proc. rocznie. Ekspertyzy wskazują na wpływ ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, na pogłębianie negatywnego trendu w zakresie spadku roli handlu tradycyjnego – zaznacza w opublikowanym raporcie pt. „Perspektywy poprawy konkurencyjności na rynku handlu detalicznego w Polsce” Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

"Pomimo apelów organizacji pracodawców, ustawodawca nie planuje żadnych prób liberalizacji zakazu handlu. Należy podejmować wszelkie działania mogące powstrzymać likwidacje małych, polskich sklepów" – apeluje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Aby sprostać temu zadaniu ZPP wskazał na istotę wdrażania innowacji technologicznych mających na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

– Trzeba powstrzymać negatywny trend wszystkimi możliwymi sposobami. Polacy nadal chcą robić zakupy w okolicznych, osiedlowych sklepach. Obiekty te, jeśli chcą przetrwać, muszą wykorzystywać praktyki stosowane np. przez convenience store. W tym zakresie ciekawą inicjatywą wydaje się M/platform polskiej spółki Comp Centrum Innowacji, do sieci której należy już 9 tysięcy małych sklepów. Narzędzie, które dostarcza spółka umożliwia organizowanie i zarządzanie promocjami i konkurencyjną walkę cenową. To duża szansa do małego polskiego handlu – zauważa Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP. Szef Związku dodaje – wykorzystanie technologii musi być połączone z modernizacją działania zbliżoną do praktyk convenience store. Te dwa elementy mogą spowodować, że wiele małych polskich sklepów będzie miało szanse przetrwać i być rentowne.

ZPP ocenia, że stosowanie narzędzia M/Platform może przyczynić się do zmiany struktury i charakteru polskiego handlu. Przytoczony w raporcie case study pokazuje, że mały sklep decydując się na wykorzystanie platformy, otrzymuje moduł fiskalny połączony z oprogramowaniem do zarządzania sprzedażą. Sklep ma dzięki temu do dyspozycji oprogramowanie rejestrujące sprzedaż oraz dane dotyczące m.in. sprzedaży historycznej, rozliczenia płatności, indeksacji towaru czy też raporty analityczne pozwalające na śledzenie trendów w zakupach klientów. W ramach aplikacji otrzymuje on oferty promocyjne bezpośrednio od producentów. Dzięki wykorzystaniu narzędzia, klient otrzymuje produkt o cenie niższej, mały sklep oferuje promocje dotychczas dla niego niedostępne, przy równoczesnym utrzymaniu marży na sprzedawanych towarach. Producent zwiększa sprzedaż.

– Jest to rozwiązanie zapewniające sklepom detalicznym dostęp do promocji oferowanych bezpośrednio przez producentów FMCG. W konsekwencji małe sklepy są w stanie podjąć konkurencję cenową ze sklepami wielkopowierzchniowymi, dyskontami oraz dużymi sieciami detalicznymi – dodaje Piotr Palutkiewicz ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. 

Dodaj komentarz

10 komentarzy

  • kel 24.01.2020

    BRAWO DLA DAMIAN.....,,,,...,,ALE DODATKOWO WINNO BYĆ WPROWADZONE
    uczciwe jednakowe zasady dla dużych graczy i małych względem wysokości płaconych podatków.a nie dziwne optymalizacje podatkowe , a tak nie jest. możliwości bezpośredniej kontroli przez sanepid inspekcja handlowa , inspekcja pracy względem sieci handlowych, to wpływa bezpośrednio na koszty funkcjonowania sieci i wielkości marż nakładanych na towary,
    ustawowe bezwzględne narzucone terminy płacenia za produkty o krótkim i średnim terminie przydatności do spożycia oraz bezwzględne odsetki za płacenie po terminie ,

  • kel 24.01.2020

    BRAWO DLA DAMIAN.....,,,,...,,ALE DODATKOWO WINNO BYĆ WPROWADZONE
    uczciwe jednakowe zasady dla dużych graczy i małych względem wysokości płaconych podatków.a nie dziwne optymalizacje podatkowe , a tak nie jest. możliwości bezpośredniej kontroli przez sanepid inspekcja handlowa , inspekcja pracy względem sieci handlowych, to wpływa bezpośrednio na koszty funkcjonowania sieci i wielkości marż nakładanych na towary,
    ustawowe bezwzględne narzucone terminy płacenia za produkty o krótkim i średnim terminie przydatności do spożycia oraz bezwzględne odsetki za płacenie po terminie ,

  • kel 24.01.2020

    DAMIAN,,,,SUPER KOMENTARZ....... ale myślę ze problem jest już w aspekcie funkcjonowania tych sklepów czyli asortyment który dobierają ( bardzo niska jakość i oszukańcze praktyki dot. jakości oferowanych produktów) tym bardziej ze Polacy chwalą się na tym ze rozumieją etykiety ale na końcu i tak patrzą na cenę i produkt o najniższej cenie zazwyczaj wygrywa, ,,,,, drugi chyba najważniejszy aspekt to wysokość podatku dochodowego jaki płacą w Polsce i szeroko stosowane optymalizacje podatkowe sięgające setki milionów złotych, a trzecia kwestia to .... czy kontrole typu sanepid weterynaria wojewódzka Inspekcja Jakości , inspekcja Pracy, ZUS , US czy te instytucje mają jakiekolwiek instrumenty aby w sposób prosty móc tak od razu skontrolować dany sklep tak jak to robi u małego przedsiębiorcy.?... to wszystko wpływa na koszty funkcjonowania biznesu a zarazem marże jakie nakładają na produkt

  • DCfan 24.01.2020

    Jak zatrzymać ? Np. wchodząc we franczyzę Delikatesy Centrum. Można nieźle zarobić :)

  • Nabu 24.01.2020

    1) kurczy się populacja Demografia jest nieubłagana estymacja za życia naszych dzieci to populacja kraju na poziomie 22 mln już w rynek pracy wchodzą bardzo małe roczniki a wychodzą bardzo duże 2) starzejące się społeczeństwo tj mniejsza konsumpcja niektórych dóbr 3) 6 mld które przechodzi przez Dino to 6mld które nie przechodzi głównie przez C&C czyli tradycje kolejne 6mld przechodzi przez żabkę 4) tradycyjne? Czyli jakie? Bo tradycja umiera etapami najpierw zniknely już dawno towary ultra świeże później świeże później warzywa na koniec pieczywo? To co zostało to nadal sklep spożywczy? Czy już monopol? 5) predatory pricing gigantów buduje LFL tj drenuje portfel klienta. Ten proces trwa od 15 lat.

  • h2o 24.01.2020

    noooo, jeden "mały" myślał że wystarczy w niedzielę zamknąć wszystkie duże...

  • fryc 24.01.2020

    oczywiście że nie ma takiej możliwości i te debaty są bez sensu!

  • damian 24.01.2020

    pabianiczanin@gmail.com

  • do ~damian 23.01.2020

    Dobry wieczór, czy mógłbym prosić o kontakt? Chciałbym porozmawiać nt. opublikowanego komentarza.
    Pozdrawiam
    Łukasz Stępniak
    redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl
    lukasz.stepniak@wiadomoscihandlowe.pl / M. +48 731 300 713

  • damian 23.01.2020

    Nie powstrzymacie.
    Aspektów jest bardzo dużo.
    Dziś seniorzy to nie ta sama grupa społeczna co dwadzieścia lat temu, kiedy handel wielkopowierzchniowy raczkował.
    Seniorzy wtedy bali się ogromnych sklepów. współcześni seniorzy to ci sami ludzie, którzy 20 lat temu mieli 40-50 lat a dziś mają odpowiednio 60-70.
    Kiedyś dziwił widok 70 letniej osoby płacącej kartą, dziś to standard.
    Nowe pokolenie, które się usamodzielnia to te same osoby, które 20 lat temu w wózkach w marketach robiło zakupy ze swoim rodzicami. Dziś ze swoimi malutkimi dziećmi jeżdżą na zakupy.
    Starsze pokolenie siłą naturalną odchodzi z tego świata, i już zakupów nie zrobi w osiedlowym sklepie.
    Wszechobecne "usamochodowienie" to kolejny gwóźdź do trumny małych sklepów.
    Rośnie liczba kierowców, co ważne, kobiet za kółkiem. Mając nawet kilka/naście km do dużego sklepu, to nie problem dla społeczeństwa.
    Z tym, że nawet te wiejskie lokalizacje, gdzie do tej pory dyskonty nie inwestowały to już przeszłość patrząc na Dino

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.