20.09.2018/10:50

Jak sierpniowe upały wpłynęły na sprzedaż w sklepach małoformatowych? PIH podał najnowsze dane

Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. w sierpniu br. była o 0,7 proc. wyższa niż w lipcu oraz o o 5 proc. wyższa niż w sierpniu rok wcześniej - podała Polska Izba Handlu (PIH) za Centrum Monitorowania Rynku.

Sprzedażą w omawianym okresie sterowała pogoda, a ściślej mówiąc upały, które w sierpniu spowodowały wzrost wartości paragonów. Odnotowano wzrost zakupu wód butelkowanych (o 8 proc. wobec niemal równie ciepłego lipca), a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 11 proc.

W przypadku napojów gazowanych sprzedaż wartościowa była o 5 proc. wyższa niż w lipcu, podczas gdy liczba transakcji wzrosła o 4 proc.  Nieco częściej niż w lipcu kupowano też lody (wzrost liczby transakcji o 1,4 proc.), piwo, napoje energetyzujące, jogurty, kefiry i maślanki.

Mniejszą popularnością cieszyły się natomiast słodycze czekoladowe (np. wydatki na tabliczki czekoladowe spadły o 5 proc. w porównaniu z lipcem), a także kawa i herbata.
 
W analogicznym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł 8,8 proc.
 
Jak pokazują dane Polskiej Izby Handlu (za CMR), klienci sklepów małoformatowych coraz częściej poszukują w tego typu placówkach produktów wygodnych i prostych w użyciu i skracających, takich jak np. musy owocowe, chłodzone dania gotowe (w sierpniu liczba paragonów z tą kategorią była aż o 48 proc. wyższa niż rok wcześniej), gotowe sałatki i surówki obiadowe, a także wszelkiego rodzaju mrożonki – zarówno dania gotowe, jak i mieszanki warzywne.

Jak podkreślają eksperci z PIH z roku na rok w sklepach małoformatowych rośnie dostępność, a wraz z nią sprzedaż produktów, które bardziej kojarzą się z ofertą delikatesów niż osiedlowych sklepów. Produkty takie jak kawa ziarnista, roślinne zamienniki mleka, oliwa czy sery typu mozzarella i feta pojawiają się na paragonach częściej niż np. przed rokiem, ale ich udział w całkowitych obrotach placówek małoformatowych pozostaje znikomy - komentują eksperci z Polskiej Izby Handlu. Najważniejszymi grupami produktów dla tego formatu sklepów niezmiennie są natomiast alkohole, napoje i produkty tytoniowe – w sierpniu odpowiadały one łącznie za około 53 proc. obrotów.
 
W sierpniu liczba transakcji była nieznacznie wyższa niż w lipcu br. (kiedy wypadły trzy niedziele z zakazem handlu) i o 2 proc. niższa niż w sierpniu 2017 roku. Co ciekawe, klienci rzadziej przychodzili do sklepów małoformatowych niż rok wcześniej, robili jednak nieco większe zakupy i jednorazowo wydawali na nie więcej niż przed rokiem. Jak pokazują dane CMR, w sierpniu 2018 roku średnia wartość jednego paragonu wyniosła 13,92 zł, tyle samo co w lipcu 2017 roku i aż o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.