23.03.2017/10:39

Jaka przyszłość hurtowni nabiałowych? Zdania są podzielone

Nasycenie rynku sieciami sklepów spożywczych, zwłaszcza działającymi w ramach systemów franczyzowych, które nie korzystają już z zaplecza hurtowego, wymusza na hurtownikach obniżanie cen. Topniejące marże mocno odbijają się na kondycji firm dystrybucyjnych. Hurtownie nabiałowe nie stanowią niestety wyjątku.

Chociaż hurt został zdominowany przez dużych graczy, nie oznacza to, że nie ma na nim miejsca dla specjalistycznych hurtowni nabiałowych. Konkurencja jest jednak coraz ostrzejsza i tego typu podmioty wyraźnie to odczuwają. Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager w firmie Hochland Polska, podkreśla, że jego firma współpracuje ze wszystkimi znaczącymi hurtowniami nabiałowymi, z większością od wielu lat. – Rosnący rynek jest z pewnością szansą. Jednak to, że rosną udziały rynkowe dyskontów i zmieniają się regulacje prawne dotyczące zarówno produktów spożywczych, jak i samego handlu, powoduje, że ryzyko jest duże – komentuje Wyrzykiewicz. Ale jego zdaniem, jeżeli założymy stabilny wzrost polskiej gospodarki i niską inflację, to możemy oczekiwać normalizacji rynku specjalistycznych hurtowni nabiałowych.
Duże rozdrobnienie
W niektórych kategoriach na rynku hurtowym istnieje silna specjalizacja, natomiast w nabiale jest ona widoczna w mniejszym stopniu. Rozdrobnienie w tej części łańcucha dostaw sprawia, że wiele mniejszych podmiotów nie ma odpowiedniej siły zakupowej do uzyskania konkurencyjnych warunków współpracy z kontrahentami. – Ale to się może zmienić – zaznacza PR & marketing services manager w firmie Hochland Polska. – Nasz plan na ten rok to jeszcze większe niż do tej pory wykorzystanie potencjału wynikającego z przyjętego modelu obsługi rynku, dlatego będziemy dużo bardziej aktywni, zarówno we współpracy ze specjalistycznymi hurtowniami nabiałowymi, jak i w działaniach podejmowanych w samych sklepach – zapowiada.
A może HoReCa?
W kontekście hurtowni nabiałowych warto zwrócić uwagę na zmianę wzorca konsumpcji produktów mleczarskich w Polsce, jaką można zaobserwować na podstawie wyników badań budżetów gospodarstw domowych oraz danych o spożyciu bilansowym. – Ludzie konsumują coraz mniej wyrobów mleczarskich w domach, a coraz więcej poza nimi, co wynika m.in. ze zmiany stylu życia i wzrostu zamożności społeczeństwa – wskazuje Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska. Może to być szansa dla specjalistycznych hurtowni nabiałowych, które ukierunkowałyby swoją działalność na współpracę z kanałem HoReCa.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • alicja.kubiak@hurtum.pl 27.03.2017

    Już wiele branż udowodniło, że dotychczasowy sposób prowadzenia biznesu może nie sprawdzać się na rynku na którym oczekiwania klientów (również biznesowych) zmieniają się w kierunku lepszej obsługi i wykorzystania dostępnych technologii. Dlaczego zatem nie udostępniać tych możliwości klientom? i skupić się na kliencie i jego oczekiwaniach z mocnym wsparciem logistycznym (własnym lub zewnętrznym)? HURTUM korzysta z dostępnych technologii, aby przełamać stereotypy związane z handlem na rynku FMCG. Polecam historię Pony Express - szybkiej poczty konnej, która zakończyła działalność w momencie pojawienia się telegrafu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.