14.02.2023 / 13:45
StoryEditor

Jakie reklamy są zakazane od stycznia 2023 roku? Sprawdź, czy musisz uważać na swoje działania marketingowe!

Jakie reklamy są zakazane od stycznia 2023 roku? (materiał partnera)
1 stycznia 2023 roku w życie weszły przepisy nakładające na reklamy wyrobów medycznych znaczne ograniczenia. Zniknąć z nich muszą osoby wykonujące zawody medyczne, a reklam niektórych produktów nie można emitować do użytkowników nieprofesjonalnych. Na to, co publikują w internecie, zwrócić uwagę muszą także influencerzy. Kary za złamanie nowych zapisów mogą wynieść nawet 2 mln złotych!

Co zmieniają nowe przepisy?

Nowe przepisy regulują, że w reklamie wyrobów medycznych nie można pokazywać wizerunków lekarzy, farmaceutów, pielęgniarek, ratowników medycznych i innych osób wykonujących zawody medyczne. Również akcja reklamy nie może mieć miejsca w gabinecie lekarskim, aptece ani żadnym innym miejscu sugerującym wykonywanie zawodu medycznego. Co więcej, reklamy nie mogą w sposób bezpośredni nakłaniać dzieci do zakupu ani przekonywać rodziców czy innych dorosłych do zakupu danego wyrobu nieletniemu dziecku.

W ustawie znajduje się również zapis mówiący o tym, że przekazy reklamowe wyrobów medycznych powinny być zrozumiałe dla przeciętnego człowieka, zatem nie mogą zawierać skomplikowanych sformułowań medycznych i naukowych ani wprowadzać odbiorcy w błąd. Oznacza to, że reklamodawcy nie tylko nie mogą opierać się na wizerunkach autorytetów lekarskich, ale i powoływać się na badania naukowe, opinie, opracowania i inną literaturę skierowaną do specjalistów. Sens reklama powinien być zrozumiały dla każdego.

Ograniczeniu uległ także zakres produktów dopuszczonych do ogólnych przekazów reklamowych. Od nowego roku zakazane jest emitowanie reklam wyrobów medycznych, które mogą być wykorzystywane jedynie przez specjalistów. Co to oznacza?

Czym jest wyrób medyczny?

Zacznijmy od tego, czym jest wyrób medyczny. Nazywamy tak każdy produkt, który wspiera diagnozę, leczenie, monitorowanie stanu zdrowia, pomaga łagodzić skutki urazu, a także zmienia budowę anatomiczną bądź fizjologiczną człowieka. Definicja ta obejmuje znaczeniem szerokie spektrum produktów, ponieważ są to zarówno soczewki kontaktowe i okulary korekcyjne, jak i pompy insulinowe czy suplementy diety. W katalogu tym znajdą się wszystkie produkty, które w celu ominięcia wcześniejszych przepisów zostały zarejestrowane jako wyroby medyczne, np. syropy na kaszel. Ponadto do wyrobów medycznych zaliczamy również materiały opatrunkowe, implanty, endoprotezy, strzykawki i prezerwatywy.

Okazuje się, że zapisami ustawy objęte są także produkty wykorzystywane w gabinetach kosmetycznych, takie jak kwas hialuronowy, botoks czy laser. To grupa wyrobów medycznych odczuje zmiany najbardziej dotkliwie, ponieważ w rzeczywistości produkty tego typu są wykorzystywane jedynie przez specjalistów, zatem ich reklamy nie mogą być kierowane do laików. W praktyce oznacza to np. znaczne ograniczenia możliwości marketingowych gabinetów kosmetycznych, które dotychczas przedstawiały w mediach społecznościowych efekty stosowania danych urządzeń bądź substancji.

Jeśli interesują Cię możliwości reklamowe drzemiące w mediach społecznościowych, jak skutecznie promować swoją firmę w internecie dowiesz się z materiałów na stronie: https://firmove.pl/.

Kto może podlegać karze?

W przepisach, które weszły w życie wraz z pierwszym dniem 2023 roku, za złamanie regulacji przewidziano karę wynoszącą nawet 2 mln złotych. Ta imponująca grzywna może zostać nałożona nie tylko na producentów danych wyrobów medycznych, ale i lekarzy, kosmetyczki oraz influencerów. Wynika to z faktu, że zakazem objęte są zarówno przekazy reklamowe w mediach tradycyjnych, jak i w internecie i social mediach, gdzie prowadzona jest działalność influencerska. Jeśli dana osoba, np. na Instagramie, zaprezentuje spektakularne efekty zabiegu wykonanego w profesjonalnym gabinecie kosmetycznym, za których publikację otrzymała jakąś korzyść, będzie to kwalifikowane jako niezgodna z prawem reklama.

Chociaż nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 roku, ustawodawca daje reklamodawcom pół roku na dostosowanie swoich reklam do wprowadzonych regulacji. Okres przejściowy obowiązuje do 30 czerwca 2023 roku i dotyczy reklam, których emisja rozpoczęła się przed 31 stycznia 2023 roku. Od lutego wszystkie nowe kampanie, spoty i posty reklamowe muszą być zgodne z zapisami ustawy.

 

19. kwiecień 2024 01:07