02.06.2017/16:40

Jan Kolański, prezes Coliana: Na rynku FMCG jest za dużo produktów

- Na rynku mamy 400 tys. produktów, największy sklep może ich mieć u siebie 50 tys., konsument robiąc zakupy ma średnio w koszyku 12 SKU, a nam do życia jest potrzebne 400. Jeśli to przeanalizujemy, to widzimy, że jest za dużo produktów – mówił Jan Kolański, prezes zarządu Colian S.A. podczas 10. Kongresu Rynku FMCG 2017.

Jednocześnie zasygnalizował, kilka innych tendencji, które będą miały duży wpływ na rynek i dostawców. - Dzisiaj zaczyna liczyć się wygoda – lokalizacja jest jednym z najważniejszych elementów. Elementem, na który na pewno warto zwrócić uwagę, jest marka – każdy kupiec, jako osoba decydująca o zakupach (często jest to właśnie kupiec, a nie prezes), musi mieć dwie wiodące marki w kategorii, gdyż one będą dawały największą rotację i marżę. Każdy pracuje, żeby stworzyć model najbardziej przyjazny, ale na końcu liczy się ekonomia, żeby można było reinwestować. Czy ktokolwiek będzie chciał ryzykować, kupując np. nieznaną przyprawę do grilla. Może w ten sposób popsuć sobie mięso. Inny przykład: ktoś kupuje Śliwki Nałęczowskie, bo mają 55 proc. udziału w rynku – wyliczał Jan Kolański.

I dodał: - Ponadto zmienił się model polskiej rodziny. Za moich czasów mówiło się 2+3, teraz się mówi 2+1, rzadko się zdarza 2+2, mało kto zauważa, że mamy dużo singli. A to oznacza, że będziemy musieli zmieniać ofertę i zamiast dużych opakowań, będziemy musieli mieć pojedyncze opakowania, żeby te produkty nie traciły na jakości. Wszystko szybko się zmienia, a my mamy coraz mniej czasu.

-Kilka wieków temu najlepiej zarabiało się na dużych połaciach ziemi, później w fabrykach, a teraz zarabia się na myśleniu. Dlatego ci, którzy będą przewidywali rynek, wyróżnią się i będą oferowali fantastyczną pracę, wygrają z tymi, którzy proponują monotonne zajęcie. Młodzi ludzie nie tylko idą dziś do pracy po pieniądze, ale żeby praca do była przyjemność i wyzwania. Dziś młoda generacja szuka zupełnie innego rodzaju pracy- podsumował prezes zarządu Colian S.A.

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • Hellena 28.09.2017

    a cukier wciąż drogi p. Janie? :)

  • Kupiec 14.08.2017

    Prezes Jan chyba zrozumiał co nie działało w jego biznesie. W firmie dał zielone światło na zmiany zatrudniając Managera który zmienia model działania Colian na zdecydowanie bardziej rynkowy co już przekłada się na wyniki. Widać tez w tych samych osobach z Colian zmianę w podejściu do rynku, klienta i w sposobie robienia biznesu. Co do wypowiedzi - wiele prawdy w tym jest. Na rynku jest tysiące sku a klienci kupują kilkaset.

  • były pracownik 04.08.2017

    Fajnie, że prezes wie i rozumie jakiej pracy szukają młodzi szkoda tylko, że tego nie wdraża w swoich firmach, jakość i warunki pracy są wciąż z tamtego wieku

  • ff 05.06.2017

    świetny pomysł! będziemy mieć zachodnie sieci z produktami koncernów a reszta niech zdycha, zwłaszcza polskie firmy, które nie stać na walkę z zachodnimi koncernami!
    Pan prezes też szybko znajdzie się w puli do odstrzału, aż takim gigantem rynkowym nie jest

  • kupiec nie prezes 05.06.2017

    Pan Jan przemowil, niczym Leo Messi polskiego handlu ...
    Skoro widzi idace zmiany, moze je w koncu wdrozy w swoim Hooldingu, bo wartosc sprzedazy wciąż spada.

  • konsument 03.06.2017

    Pan Jan, śmie żartować. Najlepiej jak by została na rynku sama Helena:) Rynek opanowali Portugalczycy, którzy zabierają półkę produktową, swoim badziewnym produktem oraz korporacyjną chemią spożywczą raczą polskich konsumentów. Jeśli natychmiast Urząd Ochrony Konkurencji nie wkroczy z ograniczeniami regulującymi rynek to obudzimy się z ręką w nocniku i na śniadanie będziemy jedli żelki bo w "marketach" nic innego nie uświadczymy. Rodzime produkty będą sprzedawane w systemie MML.:)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.