09.02.2017/10:08

Jest szansa na zwiększenie sprzedaży polskiego drobiu

Produkcja mięsa drobiowego w Unii Europejskiej w 2016 roku wyniosła ok. 14,5 mln ton, z czego blisko 11 mln ton, z czego blisko 80 proc. stanowiły brojlery kurczęce. Polska od kilku lat jest liderem w produkcji drobiu w UE. Nasz udział wynosi ok. 16  proc., co daje ponad 2,35 mln ton drobiu – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa (KRD).

Niemal połowa polskiej produkcji drobiu przeznaczana jest na eksport. - Jako, że Polska jest liderem produkcji i jednym z liderów eksportu musimy stale poszukiwać nowych rynków zbytu – podkreśla Łukasz Dominiak.

Temu właśnie służą misje gospodarcze takie jak zakończona w miniony weekend wizyta w Polsce przedstawicieli administracji publicznej oraz potencjalnych importerów i dystrybutorów drobiu ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Głównym założeniem misji gospodarczej było poszerzenie dotychczasowej współpracy z rynkiem ZEA, który pomimo panującej w Polsce grypy ptaków, nadal importuje drób z naszego kraju.

Pobyt delegatów z ZEA w Polsce podzielony został na kilka obszarów. Najważniejszym była konferencja dotycząca promowania wysokiej jakości europejskiego mięsa drobiowego produkowanego w systemie jakości QAFP (Quality Assurance for Food Products). W ramach seminarium odbyła się również sesja spotkań B2B, nie tylko z przedstawicielami branży drobiarskiej, ale również z zaproszonymi reprezentantami agend rządowych odpowiedzialnych za warunki formalne i prawne oraz promocję eksportu. Przedstawiciele Abu Dhabi Food Control Authority oraz Dubai Municipality opowiedzieli m.in. o tamtejszych wymaganiach importowych dotyczących drobiu.

- Rynek Emiratów Arabskich jest coraz bardziej otwarty i nowoczesny, jest też w dużym stopniu oparty na imporcie żywności. W ubiegłym roku wielkość eksportu mięsa drobiowego z UE na tamtejszy rynek wyniósł ponad 13 mln kg, a wartość tych produktów osiągnęła prawie 23 mln euro. Mięso drobiowe z UE, wyprodukowane według restrykcyjnych przepisów, w myśl idei „od pola do stołu”, cieszy się dużą popularnością i zaufaniem wśród tamtejszych konsumentów, którzy poszukują produktów o wysokiej jakości, z gwarancją bezpieczeństwa, ale jednocześnie dopasowanych do ich potrzeb – komentuje dyrektor KRD.

Mięso eksportowane do ZEA musi spełniać takie warunki jak: posiadanie świadectwa zdrowia wydawanego przez władze weterynaryjne, certyfikat halal gwarantujący spełnienie norm religijnych oraz – w przypadku sprzedaży w kanałach detalicznych, zgodnie z tradycją tamtego regionu – kurczaki oferowane są w formie całej tuszki, o niewielkiej wadze, tj. ok. 1kg.

- Dla reprezentantów branży z Emiratów Arabskich kluczowym czynnikiem jest sposób uboju drobiu – musi być on zgodny z religijnymi zasadami Halal. Polskie zakłady produkcyjne, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom m.in. przedstawicieli krajów trzecich, dostosowują swoje normy produkcyjne do ich wymagań. Dzięki temu otwierają się przed polską branżą drobiarską nowe możliwości  zbytu. Warto podkreślić, iż rynek ZEA jest nadal otwarty dla naszych produktów drobiowych, pomimo stwierdzanych w Polsce ognisk grypy ptaków. Dlatego kluczowym dla branży jest zacieśnienie relacji z dystrybutorami drobiu w tych krajach, gdzie podobnie jak w Unii Europejskiej respektowane są zasady regionalizacji – wyjaśnia Dominiak.

Kampania „Europejski drób – w jakości siła” realizowana jest od lutego 2016 roku. Misja jest kolejnym z szeregu działań podjętych w celu zacieśniania partnerskich relacji w obszarze eksportu mięsa drobiowego z UE do ZEA.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.