09.10.2020/11:04

Kanał e-commerce ma przed sobą świetne perspektywy [RAPORT]

Ostatni rok to ogromny wzrost polskiego e-commerce, wynikający zarówno z naturalnego, organicznego rozwoju tego kanału, jak i z dodatkowego przyspieszenia spowodowanego pandemią. Agencja badawczo-analityczna Zymetria opracowała raport pt. „Boom w e-commerce”, w którym sprawdza, kim są nowi kupujący, co Polacy kupują w internecie i jakie kategorie produktowe skorzystały na pandemii.

Z przeprowadzonych przez agencję Zymetria badań wynika, że wzrost e-commerce będzie trwały. Składa się na to kilka czynników. Przede wszystkim pojawiło się świeże paliwo dla e-handlu pod postacią nowych kupujących. Natomiast oswojeni z tym kanałem nabywcy zaczęli dokonywać zakupów w minimum 5 kategoriach produktowych i deklarują zwiększenie ich intensywności. I najważniejszy czynnik: duże firmy zanotowały wzrost obrotów w kanale e-commerce dlatego będą chciały kontynuować swoją strategię sprzedaży w sieci. Wszyscy zrozumieli, że na e-handlu można bardzo dobrze zarobić.

– Nasze badania wskazują, że rośnie odsetek e-buyers, czyli użytkowników internetu, którzy dokonali zakupu online w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Grupa ta urosła z poziomu 76 proc. internautów do 87 proc. Wzrost o 11 punktów procentowych należy ocenić jako bardzo wysoki i bardzo istotny dla rynku. Dane te oznaczają, że pojawili się nowi kupujący, którzy zaczynają przenosić swoje zwyczaje zakupowe do sieci – komentuje Edyta Czarnota, Managing Partner w Zymetria.

Niemal połowa z nowych e-klientów dokonała w tym roku pierwszych e-zakupów w okresie marzec – kwiecień. Zazwyczaj do e-commerce podchodzą oni ostrożnie, a połowa z nich nabyła produkty online z jednej albo dwóch kategorii. Najczęściej nowi klienci sięgają po: obuwie, odzież, kosmetyki, elektronikę, telefonię, a także kulturę i rozrywkę. Najrzadziej w sieci kupują: małe AGD, artykuły spożywcze i chemię oraz duże AGD.

Beneficjentami przyspieszenia są wszystkie kategorie produktowe, a w szczególności artykuły spożywcze, leki, środki farmaceutyczne oraz kosmetyki. Co ciekawe, co trzeci polski internauta kupuje minimum 5 kategorii produktowych – stanowi to wzrost o 11 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku. Kupujący żywność online nabywali głównie produkty, które łatwo przechowywać.

– Polacy w produkty spożywcze zaopatrywali się przede wszystkim na Allegro. Na drugim miejscu znalazło się Tesco, a na trzecim Carrefour. Generalnie marki omnichannelowe były silniejsze w sieci niż te specjalizujące się w sprzedaży online – wyjątkiem jest oczywiście Allegro – dodaje Edyta Czarnota.

W przypadku segmentu kosmetycznego Polacy w internecie najczęściej kupowali perfumy, żele pod prysznic lub płyny do kąpieli oraz szampony. Najpopularniejszym miejscem zakupów również było Allegro, tuż za nim uplasował się Rossmann, a podium zamyka drogeria Hebe.

– Warto jednak zauważyć, że grupa największych graczy online pozostaje stabilna, także w okresie pandemii. Podium polskich sklepów internetowych pod względem ruchu otwiera Media Expert, następnie jest RTV Euro AGD a trzecie miejsce należy do Empiku – podkreśla ekspertka.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • propion 11.10.2020

    ME podjęło dobrą taktykę. Często wrzucają promocje na stronę które są dostępne tylko online. czasami można znaleźć niezłe perełki :D

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także