25.09.2017/14:04

Kim jest właściciel sklepu spożywczego w Polsce i czego oczekuje?

Statystycznie to mężczyzna, w wieku 41-50 lat, z wykształceniem średnim lub wyższym. Jest aktywny zawodowo od ponad 20 lat, handlem detalicznym zajmuje się od ponad 5 lat, a niemal co drugi prowadzi co najmniej dwa sklepy. O kim mowa? O polskim przedsiębiorcy – właścicielu sklepu detalicznego. Jego profil zbadała właśnie Akademia Umiejętności Eurocash wraz z Polską Izbą Handlu.

– Naszym celem jest również promowanie wiedzy o polskich przedsiębiorcach, dlatego w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, wspólnie z Polską Izbą Handlu, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie badania, które przybliży opinii publicznej profil właściciela sklepu spożywczego. To pierwsze takie badanie na rynku, dające odpowiedź m.in. na pytania: kim jest typowy właściciel sklepu detalicznego, w jakim jest wieku, jakie ma wykształcenie, od ilu lat zajmuje się handlem, ile średnio prowadzi sklepów i czy planuje otwarcie kolejnego. A także: jakie widzi szanse i zagrożenia dla swojego biznesu, co myśli o franczyzie, jaki ma stosunek do sukcesji – tłumaczy Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash.

Profil właściciela sklepu detalicznego

Z przeprowadzonego badania wynika, że wśród właścicieli sklepów detalicznych w Polsce dominują mężczyźni (63%). Największą grupę stanowią osoby w wieku między 41 a 50 lat (33%), przy czym warto zauważyć, że placówki handlowe prowadzą reprezentanci każdej grupy wiekowej, począwszy od 30-latków po 60-latków (brak jest luki pokoleniowej).

Generalnie, wśród detalistów przeważają osoby ze średnim wykształceniem (53%), z dużą reprezentacją osób z wykształceniem wyższym (33%). Zdecydowana większość jest aktywna zawodowo już ponad dwie dekady (60%).

Duża grupa przedsiębiorców zdecydowała się na prowadzenie sklepu w warunkach przemian ustrojowych w latach 90. Chęć „bycia na swoim” była najczęściej wskazywanym powodem założenia placówki handlowej (28%). Badani swój wybór argumentowali również perspektywą lepszych zarobków (15%). Wśród przedsiębiorców działających w handlu są również tacy, którzy są już sukcesorami – 14% wskazało, że przejęli istniejący biznes.

Okazuje się również, że rynek niezależnego handlu dzieli się niemal po równo na dwie grupy: 51% przedsiębiorców koncentruje się na rozwijaniu tylko jednej placówki, a 49% prowadzi co najmniej dwa sklepy. Ponad 12% badanych ma więcej niż 5 sklepów.

 Jeśli nowy sklep, to przeważnie we franczyzie

Blisko 1/5 właścicieli sklepów planuje otwarcie kolejnej placówki w ciągu 12 miesięcy. Większość z nich (ponad 55%) zamierza to zrobić w modelu franczyzowym. Wśród zachęt wejścia do franczyzy przedsiębiorcy najczęściej wymieniają: wspólne źródło dostaw i zakupów, rozpoznawalną markę, wsparcie i doradztwo franczyzodawcy, niższe koszty marketingu i promocji oraz większe możliwości konkurowania.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Gruni 06.10.2017

    Jeżeli chodzi o detalistow z sieci euro.. to nie wiem czego oczekuje ale na pewno jest oszukany. Straszna spółka. Działa na szkodę swoich partnerów. Dla zysku zrobią wszystko. Dochodzą po trupach do celu.

  • monit 27.09.2017

    Byly parner Eurocas oraz byly wlasciciel sklepu spozywczego w Polsce jest bankrutem i oczekuje komornika.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.