02.06.2022/09:28

Klienci Zary zapłacą za zwroty. Nowy regulamin w zakupach internetowych. Mirek Gral, Last Mile Experts: Zwroty tak naprawdę nigdy nie były darmowe

Gigant odzieżowy Zara wprowadza w Wielkiej Brytanii płatne zwroty za produkty kupione online. To efekt rosnących kosztów obsługi przesyłek.

O sprawie donosi BBC. Opłata za zwrot wynosi 1,95 funta i jest odejmowana od kwoty, która jest klientowi oddawana za zwrócony towar. Dotyczy to jednak produktów zwracanych za pośrednictwem kuriera. W sklepach zwroty nadal są darmowe.

Podobne rozwiązania wprowadziły już takie firmy odzieżowe jak Uniqlo i Next.

Eksperci zwracają uwagę, że liczba zwrotów mocno wzrosła w dobie pandemii w związku z rosnącą liczbą zamawianych produktów online. Ich obsługa oznaczała dla sieci znaczący wzrost kosztów. Firma Bahoo stwierdziła nawet, że odpowiadały one za ostry spadek rocznego zysku.

Jednak pozostawienie sobie furtki w postaci bezpłatnych zwrotów w sklepie, nie jest zdaniem ekspertów przypadkowe. Konsumenci, chcąc zaoszczędzić, częściej będą pojawiać się w stacjonarnych placówkach.

- Będą mieli oni okazję zrobienia impulsowych zakupów, gdy już znajdą się w sklepie – mówi Nick Carroll, associate director of retail research w firmie Mintel.

Oznacza to jednak, że niektóre sieci utracą w ten sposób swoją przewagę konkurencyjną, którą było oferowanie darmowych zwrotów towarów. Choć jak przyznaje Mirek Gral, wiceprezes i partner w firmie  Last Mile Experts zwroty tak naprawdę nigdy nie były darmowe. Po prostu płacił za nie kto inny.

- Koszty zawsze ponoszą wszyscy interesariusze procesu zakupowo-transportowego - od sklepu poprzez przewoźnika a na konsumencie kończąc. Oczywiście w zależności od sytuacji podział tych kosztów jest zróżnicowany i obciąża strony w różnym stopniu – powiedział w rozmowie z naszym portalem.

Dodał również, że niekoniecznie musimy być świadkami masowego wprowadzania opłat za zwroty przez sprzedawców internetowych. Wszystko przez rywalizację o klienta. Detaliści mogą jednak odbijać sobie te koszty na innych obszarach swojej działalności.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także