Komisja Etyki Reklamy: Spot Oreo zgodny z zasadami
Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama ciastek Oreo nie narusza norm Kodeksu Etyki Reklamy. Chodzi o spot emitowany w 2015 i 2016 roku.
Skarżący reklamę stwierdził, że reklama "przedstawia wampira tańczącego z trupem na cmentarzu. Według mnie reklama ma negatywny wpływ na dzieci gdyż oswaja je z nekrofilią" - brzmi oficjalne zawiadomienie.
Do tezy przedstawionej w zgłoszeniu przychylił się arbiter-referent. Jak stwierdził, reklama nie była prowadzona w poczuci odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. Zdaniem referenta reklama była niezgodna z art. 25 Kodeksu Etyki Reklamy, czyli zasadą zgodnie z którą reklamy nie mogą zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci.
Na zarzuty odpowiedziała firma Mondelez, właściciel marki Oreo. Producent stwierdził, że reklama przedstawia wampira tańczącego z dziewczyną, a nie "trupa na cmentarzu". Ponadto Mondelez zaprzeczył, jakoby w reklamie były przesłanki seksualne czy nekrofilia.
- Powyższe przedstawienie wampira oraz historii w reklamie nawiązuje do wierzeń ludowych w wielu kulturach, związanych z przekonaniem, że «... główną aktywnością wampira jest wysysanie swoim ofiarom krwi. (...). Swoją działalność podejmuje tylko w nocy, gdyż światło słońca jest dla niego zabójcze. Jego charakterystycznym znakiem rozpoznawczym są wydłużone kły - napisał Mondelez.
Komisja uznała, że reklama nie narusza art. 25 Kodeksu Etyki Reklamy i nie zagraża fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży. Reklama była także prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.
Zobacz spot:
29