11.04.2018/13:46

Komisja Europejska ogłasza New Deal dla konsumentów! Będzie rewolucja w prawie?

Komisja Europejska zaproponowała w środę "New Deal dla konsumentów". Kompleksowy pakiet nowych regulacji ma na celu wzmocnienie pozycji konsumentów wobec producentów żywności (i innych produktów), dystrybutorów, sieci handlowych i sprzedawców online.

Czym dokładnie ma być New Deal? KE wskazuje pięć jego głównych obszarów. Po pierwsze, konsumenci robiący zakupy online zyskają nowe prawa. Po drugie, mieszkańcy UE zyskają nowe narzędzia do "egzekwowania swoich praw i otrzymywania odszkodowań. Ponadto w Unii wprowadzone zostaną nowe kary za łamanie praw konsumenckich. KE zapowiada też walkę ze zjawiskiem sprzedaży różnej jakości produktów w różnych krajach pod takimi samymi brandami, w tych samych opakowaniach. Piąty element New Dealu skupi się na poprawie warunków prowadzenia biznesu w UE, na czym skorzystać mają zarówno firmy, jak i konsumenci.

Zaprezentowane dziś propozycje KE będą dyskutowane na forum Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.

- Istotą dzisiejszego Nowego Dealu jest stworzenie bardziej uczciwego Jednolitego Rynku, którego beneficjentami będą konsumenci i biznes - powiedział cytowany w komunikacie pierwszy wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Frans Timmermans. Jak zapowiedział, po zmianach prawa konsumenci zawsze będą wiedzieli, od kogo kupują produkty online. Dowiedzą się także, kiedy sprzedawcy zapłacili, aby pojawić się w wynikach wyszukań.

- Większość handlowców którzy są uczciwi odczuje ulgę. Garść sprzedawców którzy z premedytacją nadużywają zaufania europejskich konsumentów zostanie ukaranych cięższymi karami - dodał Timmermans.

Věra Jourová, komisarz ds. sprawiedliwości, spraw konsumenckich i równości płci w Komisji Europejskiej powiedziała, że "w zglobalizowanym świecie, w którym duże firmy mają wielką przewagę nad indywidualnymi konsumentami, musimy wyrównać szanse". Jak zapowiedziała, po wprowadzeniu "mocniejszych sankcji, powiązanych z rocznym obrotem firmy" (kary sięgać będą nawet 4 proc. obrotów), organy broniące praw konsumentów "nareszcie zyskają zęby do karania oszustów". - Oszukiwanie nie może być tanie - stwierdziła Jourová.

KE zapowiada zwiększenie transparentności zakupów online. Konsumenci mają być przejrzyście informowani, czy zamawiają produkty lub usługi u jakiejś firmy, czy u osoby prywatnej. Dzięki temu zyskają pewność, jakimi prawami będą chronieni w sytuacji, gdy coś pójdzie nie po ich myśli.

Internetowe platformy typu marketplace będą musiały informować konsumenta, jakie dokładnie parametry decydować będą o kolejności wyświetlania wyników wyszukiwania. To oznacza w praktyce, że sprzedawca może zostać zobowiązany do wskazania wprost, że promuje produkty pochodzące od konkretnego dostawcy, takie, które generują najwyższe marże, czy też takie, które akurat zalegają w magazynie.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • sami-swoi 12.04.2018

    Komisja powinna poruszyć temat nie dezynfekowanych i brudnych wózków i koszy sklepowych !!!!

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.