09.05.2017/10:41

Komisja Europejska ułatwi funkcjonowanie firm handlowych na Wspólnym Rynku

Komisja Europejska opublikowała 2 maja pakiet rozwiązań, których celem jest poprawienie spójności i praktycznego funkcjonowania zasad Wspólnego Rynku. Pakiet adresowany jest także do firm handlowych, szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Ma im ułatwić handel transgraniczny czy funkcjonowanie na nowych rynkach zagranicznych w ramach UE. EuroCommerce popiera propozycje Komisji.

Przyjęty pakiet rozwiązań ma ułatwić ludziom i firmom załatwianie formalności online we własnym kraju lub wówczas gdy mieszkają, pracują lub prowadzą interesy w innym kraju unijnym. Program ma zapewnić respektowanie przyjętych wspólnie zasad unijnych.

– Dostarczamy właśnie konkretne narzędzia, które poprawią funkcjonowanie Wspólnego Rynku, tak aby obywatele i firmy mogły w pełni korzystać z szans, jaki on oferuje. Projekt Wspólnej Bramy Cyfrowej (Single Digital Gateway) jest także silną zachętą do modernizacji administracji publicznej i rozwijania ambitnych strategii w zakresie e-rządu. Narzędzie informacyjne Single Market Information Tool ma dodatkowo wzmocnić działania Komisji na rzecz pełnego przestrzegania zasad Wspólnego Rynku, tak aby firmy napotykały mniej barier w procesie rozwoju i zdobywania nowych rynków – wyjaśnia Elżbieta Bieńkowska, Komisarz ds rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz MŚP.

W ogłoszonym przez Komisję pakiecie znajdują się trzy konkretne rozwiązania.

1. Wspólna Brama Cyfrowa (Single Digital Gateway)

W przyszłości osoby prywatne i firmy będą miały łatwiejszy dostęp do jednolitego systemu informacji wysokiej jakości, do procedur administracyjnych online oraz do systemu konsultacji. Każda procedura dostępna online dla mieszkańców danego kraju będzie dostępna także dla obywateli wszystkich innych krajów wspólnoty, w przynajmniej jednym dodatkowym języku unijnym. Kraje będą musiały udostępnić online 13 kluczowych procedur administracyjnych, takich jak wniosek o wydanie świadectwa urodzenia, rejestracja samochodu, uruchomienie działalności gospodarczej czy rejestracja w systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z zasadą „tylko raz”, ważne dane gromadzone przez władze danego kraju trzeba będzie podać tylko raz, a następnie będą one dostępne w większości procedur administracyjnych za granicą.

Projekt Single Digital Gateway pomoże firmom zaoszczędzić ponad 11 mld euro rocznie, a obywatele zaoszczędzą 855 tys. godzin rocznie, poświęcanych na załatwianie formalności. Na projekcie skorzystają także te firmy, które chcą przenieść biznes do innego kraju albo rozszerzyć np. działalność handlową poza granice swojego kraju.

2. Narzędzie Informacyjne Wspólnego Rynku (A Single Market Information Tool – SMIT)

Obowiązujące na Wspólnym Rynku prawa osób i firm mogą być w pełni respektowane tylko wtedy, gdy są właściwie stosowane we wszystkich krajach. Kluczowy staje się dostęp do wiarygodnej, pełnej i dokładnej informacji rynkowej. Narzędzie SMIT umożliwi Komisji Europejskiej pozyskiwanie szczegółowych danych, takich jak struktura kosztów, polityka cenowa czy wolumen sprzedaży, od firm, w przypadku których występują poważne trudności ze stosowaniem unijnych praw Wspólnego Rynku. Tego rodzaju informacje mogą być użyteczne na przykład w sytuacji, gdy firma jest podejrzewana o stosowanie geo-blockingu (czyli praktyki regionalnego ograniczania dostępu do oferty online). Inny przykład to kontrola prawidłowości cen i kosztów dostarczania przesyłek kurierskich w handlu transgranicznym.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.