15.01.2019/09:59

Koniec tradycyjnych centrów handlowych? Rynek nieruchomości szykuje się na zmiany

Prognozowane zmniejszenie aktywności budowlanej w 2019 roku sygnalizuje dojrzałość rynku tradycyjnych formatów handlowych. Nowe możliwości dla właścicieli i najemców otwierają projekty wielofunkcyjne czy sprzedaż wielokanałowa.

W ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 435 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów, z czego centra handlowe stanowiły 266 000 mkw. Największe otwarcia w 2018 r. to Forum Gdańsk (62 000 mkw.) w Trójmieście, Libero w Katowicach (45 000 mkw.) i Gemini Park w Tychach (ponad 36 000 mkw.). W rezultacie, na koniec 2018 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw., z czego ponad 10 mln mkw. to centra handlowe,  3,9 mln mkw. parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe, a 0,25 mln mkw. centra wyprzedażowe. 

- Aktualnie ok. 196 000 mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych z terminem oddania na 2019 rok jest w budowie - o 40 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. To pokazuje, że rynek tradycyjnych formatów staje się coraz bardziej nasycony, a jednocześnie zmieniają się potrzeby polskich klientów. Stąd coraz większa uwaga deweloperów i najemców koncentruje się na projektach wielonfunkcyjnych, jak np. powstający w Łodzi kompleks Monopolis, czy warszawska Elektrownia Powiśle. Dodatkowo, wraz z dojrzewaniem rynku, swoją ofertę rozszerzają centra handlowe, włączając do niej komponenty gastronomiczne i rozrywkowe. Równolegle spada udział powierzchni operatorów spożywczych i sklepów budowlanych - informuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Do największych projektów planowanych do otwarcia w 2019 r. należą: Galeria Młociny w Warszawie (72 000 mkw.), Color Park w Nowym Targu (27 000 mkw.) i Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (26 000 mkw.).

Popyt – na rynku handlowym czuć zmiany

W 2018 r. sieci handlowe kontynuowały stabilną, choć selektywną ekspansję. 29 nowych zagranicznych marek otworzyło swoje pierwsze sklepy na polskim rynku, co stanowi nieznaczny wzrost względem roku poprzedniego i potwierdza atrakcyjność Polski dla najemców. W 2018 r. zadebiutowały u nas m.in. Tempur, Miniso, Tedi, Fit/One, Scotch & Soda, Huawei, czy  Ramen Shop Menya Musashi.

- Ubiegły rok charakteryzował się dalszym rozwojem sprzedaży wielokanałowej. Pojawiły się nowe koncepty handlowe, najczęściej łączące różne kanały dystrybucji i zaawansowane rozwiązania cyfrowe, jak np. sklep IKEA w centrum handlowym Blue City w Warszawie, który jest pierwszym takim konceptem firmy na świecie. Fuzje i przejęcia również okazały się długofalowym trendem, czego przykładem były sklepy OBI, które otworzyły się w kilku miejscach po zamkniętych sklepach Praktiker, a sklepy Carrefour w niektórych lokalizacjach po zamkniętych delikatesach Piotr i Paweł - wylicza Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.