19.06.2018/13:17

Konsumenci cenią małych detalistów za jakość obsługi i osobiste relacje

Polscy konsumenci lubią mieć wybór i cenią różnorodność w handlu detalicznym. Z jednej strony chętnie robią zakupy w dyskontach, super- i hipermarketach, z drugiej – bardzo doceniają i darzą sentymentem małych sprzedawców. Małe formaty wygrywają z dużymi jakością obsługi i możliwością nawiązania bardziej osobistych relacji z klientem – to wnioski z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta” przygotowanego przez platformę MAM.

– Polacy robią swoje codzienne zakupy w kilku, a często nawet kilkunastu sklepach. Zatem zwiększanie udziału w rynku jednych sprzedawców kosztem drugich to w rzeczywistości zmniejszanie możliwości wyboru, który dla dzisiejszych konsumentów jest niezwykle ważny – tłumaczy Tomasz Dominik, Senior Business Development Manager platformy do obniżania i opłacania rachunków MAM. – Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, Polacy dostrzegają unikalne cechy zarówno sklepów wielkoformatowych, jak i małych detalistów ze względu na dostarczaną wartość dodaną, której poszukują i którą doceniają – dodaje.

Polacy cenią sklepy wielkoformatowe oraz dyskonty przede wszystkim za szeroki asortyment produktów i usług (wskazania 80 proc. badanych), a także za promocje oraz programy lojalnościowe (78 proc.).

Supermarkety są zdaniem respondentów lepsze od małych sprzedawców także pod względem oferowanych cen (wskazania 78 proc.), dogodnej lokalizacji i parkingu (70 proc.), możliwości zamówienia online z odbiorem stacjonarnym w sklepie (66 proc.) oraz możliwości dostarczenia zakupów do domu (60 proc.).

Wraz z rozwojem nowych technologii, postępującą cyfryzacją oraz wzrostem znaczenia wolnego czasu konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje e-commerce. Możliwość robienia zakupów online to naturalna konsekwencja zmian, jakie stale zachodzą zarówno w życiu konsumentów, jak i na rynku. Usługi te to wciąż domena dużych sieci handlowych, za którymi stoją międzynarodowe korporacje z odpowiednimi środkami finansowymi i niezbędnym know-how, szczególnie w obszarze logistyki i rozwiązań technologicznych. Zakupy online to jedna z nielicznych dodatkowych usług dużych sieci handlowych, za które konsumenci cenią ten rodzaj sklepów.

W przypadku małych detalistów Polacy doceniają przede wszystkim te cechy, których nie posiadają sklepy wielkoformatowe. Zdaniem respondentów biorących udział w badaniu platformy MAM małe lokalne sklepy są lepsze od tych większych przede wszystkim pod względem nawiązywania osobistej relacji z klientem (wskazania 69 proc.), dogodnej lokalizacji (63 proc.) czy mniejszych kolejek do kasy (61 proc.). Badani wskazują także na kwestię jakości obsługi klienta, która zdaniem 60 proc. pytanych jest lepsza w mniejszych sklepach, oraz ciekawą ofertę produktową, czyli np. produkty niedostępne w dużych sieciach handlowych (38 proc.).

Małe sklepy pełnią także ważną rolę w życiu lokalnej społeczności. Respondenci badania zauważają m.in. ich pozytywny wpływ na budżet, a także aspekty czysto interpersonalne. Wielu Polaków docenia lokalnych detalistów właśnie ze względu na relację, jaką mogą z nimi nawiązać. Sprzedawcy tacy są postrzegani jako specjaliści, bardziej ufamy ich rekomendacjom i doceniamy, że znają nasze preferencje zakupowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.