16.05.2016/13:23

Konsument coraz bardziej mobilny

Coraz większa liczba ludzi na całym świecie praktycznie nie rozstaje się ze swoim smartfonem czy tabletem. Zakupy mobilne stają się normą, także w przypadku artykułów FMCG. To jednocześnie szansa i wyzwanie dla speców od marketingu i dla całej branży.

Jak pokazuje najnowszy raport Nielsen' Mobile Measurement za ostatni kwartał 2015 r., urządzenia mobilne coraz bardziej „zrastają się” z naszymi codziennymi aktywnościami. Także z zakupami. Badania dotyczą rynku amerykańskiego, ale można z powodzeniem przyjąć, że zbliżone trendy dotrą do nas już wkrótce. Raczej w ciągu miesięcy niż lat.

Jak wynika z raportu, 37 proc. respondentów dużą część zakupów – od co czwartej do nawet co drugiej transakcji – rozpoczyna od przeglądu ofert w urządzeniu moblinym. Dla specjalistów od marketingu i reklamy to jasny sygnał, gdzie szukać dróg dotarcia do potencjalnego klienta i w jaki sposób formułować adresowany do niego przekaz.

Jednocześnie zakupy mobilne dla producentów oznaczają konieczność mierzenia się z morderczą konkurencją. Klient mobilny starannie przegląda i porównuje oferty, zanim wyda pieniądze. 72 proc. poszukuje przed zakupem szczegółowych informacji o danym przedmiocie, 70 proc. sprawdza ceny u różnych sprzedawców, a 60 proc. korzysta z aplikacji pozwalających zlokalizować sklep, w którym dany produkt jest dostępny.

W przypadku klientów mobilnych kluczową kwestią są odpowiednie zdjęcia produktu – aż 62 proc. respondentów uważa, że są one najważniejszym elementem prezentacji, podczas gdy 44 proc. za bardzo ważny uznaje dokładny opis przedmiotu.

Po dokonaniu zakupu klienci używają urządzeń moblinych głównie do śledzenia przesyłki (65 proc.) oraz do ponownego skorzystania z serwisu czy aplikacji detalisty w celu przeglądania oferty lub dokonania kolejnego zakupu (51 proc.). A jedna trzecia konsumentów (33 proc.) używa smartfonów w celu uczestniczenia w programach lojalnościowych sprzedawcy.