27.04.2020/13:14

Koronakryzys mocno uderzył w wydatki konsumentów. W II kw. szykują się silne spadki [NOWE ANALIZY]

Opublikowane w ubiegłym tygodniu dane wskazały na załamanie sprzedaży detalicznej w marcu. Jak wskazują eksperci Credit Agricole Bank Polska głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku spadku sprzedaży detalicznej było zamknięcie szkół i galerii handlowych w połowie marca w ramach restrykcji nakładanych przez rząd mających na celu ograniczanie rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19.

Należy pamiętać, że dane o sprzedaży detalicznej nie przedstawiają całego spożycia gospodarstw domowych, tylko wydatki na towary w niektórych sklepach (przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 pracowników) i całkowicie pomijają wydatki na usługi. Informacje nt. konsumpcji w I kw. zostaną opublikowane dopiero pod koniec maja, a dane dotyczące II kw. dopiero w sierpniu.

Eksperci Credit Agricole Bank Polska wskazują, że w obecnych, dynamicznie zmieniających się warunkach, konieczne jest korzystanie z innych danych w celu szybszej oceny tendencji w zakresie kształtowania się spożycia prywatnego w Polsce. W tym celu skorzystali z danych nt. płatności dokonywanych przez klientów indywidualnych banku. Na podstawie zagregowanych danych o pojedynczych transakcjach kartami płatniczymi oraz BLIK analitycy CABP byli w stanie w czasie rzeczywistym śledzić wydatki konsumpcyjne Polaków. Należy pamiętać, że dane te odzwierciedlają tylko część wydatków gospodarstw domowych. Bierzemy pod uwagę tylko naszych klientów oraz nie uwzględniamy przelewów oraz płatności gotówką. Pomimo tych ograniczeń wspomniane dane wykazują wysoką korelację z oficjalnymi danymi GUS w zakresie sprzedaży detalicznej i spożycia prywatnego. 

Eksperci wskazują, że analizując łączną wartość transakcji wszystkich klientów indywidualnych w kolejnych tygodniach można zauważyć, że po przejściowym wzroście wydatków w drugim tygodniu marca (związanym z dokonywaniem zapasów przez gospodarstwa domowe), w trzecim tygodniu marca nastąpił ich znaczący spadek (o ok. 20 proc. w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego). Łączna wartość transakcji utrzymywała się na tym wyraźnie niższym poziomie również w kolejnych dwóch tygodniach. Dopiero w przedświątecznym tygodniu – z uwagi na podwyższoną aktywność zakupową – odnotowano podobne obroty jak w lutym. W tygodniu po świętach Wielkiejnocy łączna wartość transakcji ponownie obniżyła się i była o 28 proc. niższa niż przeciętnie w lutym (wynik jest zaniżony z uwagi na Poniedziałek Wielkanocny). 

Analitycy Credit Agricole Bank Polska wskazują, że dane transakcyjne kartami płatniczymi i BLIK pozwalają przeprowadzić dokładną analizę tendencji zakupowych. Każda transakcja opisana jest bowiem kodem MCC (Merchant Category Code). Jest to oznaczenie nadawane przedsiębiorstwu działającemu w danej branży w momencie zainstalowania terminalu do płatności kartami któregoś z globalnych operatorów (Mastercard, Visa i American Express). Istnienie kilkuset kodów MCC pozwala na dokładną klasyfikację typu wydatków. Pierwszym krokiem w naszej analizie był podział kodów MCC na te dotyczące towarów, oraz te przedstawiające wydatki na usługi. Po wprowadzeniu obostrzeń przez rząd wydatki na towary zmniejszyły się w dużo mniejszym zakresie (o ok. 10 proc. w II poł. marca) niż spożycie usług, które odnotowało spadek o 30-40 proc. w analogicznym okresie. Analogiczne rozbieżności pomiędzy tymi dwoma segmentami sprzedaży obserwowane były również w kolejnych tygodniach. Stanowi to wsparcie dla naszej oceny, iż zmniejszona mobilność gospodarstw domowych oraz ograniczona podaż wielu usług będąca następstwem podjętych przez rząd działań w ramach walki z epidemią przyczyni się do silniejszego spadku konsumpcji niż sprzedaży detalicznej. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.