06.08.2019/14:06

Kosztowna wyprawka szkolna: większość kupimy w sklepach stacjonarnych

Zakup wyprawki szkolnej zajmuje rodzinie przeciętnie niecały miesiąc. Szczyt sezonu przypada na sierpień, a na zakupy związane z powrotem dzieci do szkoły gospodarstwo domowe przeznaczy w tym roku 1718 zł - wynika z badania firmy doradczej Deloitte.

Wyposażenie jednego dziecka będzie kosztować średnio 1140 zł. Więcej pieniędzy na jedno dziecko wydadzą rodzice jedynaka, którzy planują przeznaczyć 1388 zł. Posiadający dwoje dzieci wydadzą na jedno dziecko po 949 zł ( 1898 zł na gospodarstwo domowe), a wychowujący troje dzieci przeznaczą na wyprawki po 849 zł (łącznie 2742 zł na gospodarstwo domowe).

Największą część budżetu rodziny chcą zostawić w hipermarketach (16 proc.), sieciówkach odzieżowych (14 proc.) i dyskontach (11 proc.). Podczas zakupów szkolnych konsumenci zamierzają odwiedzić księgarnie stacjonarne (60 proc.), dyskonty (57 proc.), sieciówki odzieżowe (54 proc.) i hipermarkety (54 proc.). Tylko 38 proc. respondentów wymienia supermarkety wśród sklepów, w których chce zrobić zakupy.

W dyskontach chcą kupować przeważnie kobiety (61 proc.), a mężczyźni uznali, że najlepszym sklepem do skompletowania wyprawki szkolnej są hipermarkety (57 proc.). Jednak najwięcej pieniędzy mężczyźni konsekwentnie wydadzą w hipermarketach, a kobiety - w sklepach odzieżowych.

Najczęściej kupowane będą podstawowe produkty związane z powrotem do szkoły tzn. artykuły szkolne typu zeszyty, bloki, długopisy i ołówki. Według deklaracji respondentów będą one jednak stanowić tylko 9 proc. wydatków, a na ich zakup gospodarstwa domowe przeznaczą średnio 155 zł. Najwięcej pieniędzy rodzice przeznaczą na odzież i obuwie do noszenia na co dzień (17 proc. – 292 zł), podręczniki i książki oraz sprzęt elektroniczny (po 15 proc. – po 262 zł).

W pierwszej kolejności podczas kupowania wyprawki rodziny kierują się wygodą zakupów, dopiero na drugim miejscu znalazła się cena. Zakupy związane z wyprawką szkolną nie są robione w jednym miejscu. W tym roku klienci chcą odwiedzić średnio cztery sklepy stacjonarne i trzy internetowe. W tych pierwszych planują spędzić średnio 7,4 godziny, a w drugich 4,4 godziny. 

W sklepach stacjonarnych kupione zostaną zeszyty, długopisy i inne rzeczy, które przydadzą się dzieciom w szkolnych ławkach, a także ubrania i obuwie (odpowiednio 81 i 68 proc.) Podobnie z plecakami czy podręcznikami, choć w tych kategoriach nie widać już tak silnych preferencji. Sprzęt komputerowy, gadżety elektroniczne czy pakiety danych znacznie chętniej nabędziemy online. Co trzeci konsument przy okazji zakupów internetowych skorzysta z mediów społecznościowych.

W dziewięciu na dziesięć przypadków wpływ na to jakie artykuły szkolne zostaną kupione mają dzieci. W przypadku gadżetów elektronicznych oraz komputerów odsetek ten wynosi odpowiednio 80 i 76 proc. Dwie trzecie badanych deklaruje, iż podczas zakupów związanych z wyprawką szkolną będą towarzyszyć im dzieci, co pokazuje jak ważną grupą konsumentów w tym przypadku są najmłodsi. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.