25.04.2017/12:16

Krynica Vitamin podwoiła moce produkcyjne. Ale są też kłopoty

GK Krynica Vitamin współpracuje z większością dużych sieci handlowych w Polsce i jest obecna na 42 rynkach zagranicznych. Jeden z wiodących producentów napojów bezalkoholowych osiągnął w 2016 r. przychody netto w wysokości blisko 167 mln zł, ale zysk netto tylko 3,68 mln zł wobec 17,5 mln rok wcześniej. To wynik dużych inwestycji, ale też problemów z zarządzaniem kosztami.

W 2016 r. Grupa Kapitałowa Krynica Vitamin osiągnęła przychody netto ze sprzedaży w wysokości ok. 166,68 mln zł, co oznacza wzrost o 1% w stosunku do roku 2015, gdy wyniósł 165,30 mln zł. Zysk ze sprzedaży wyniósł ok. 9,06 mln zł i był niższy o 48% od wyniku z roku ubiegłego, gdy wyniósł 17,50 mln zł. Zysk netto to odpowiednio 3,68 mln w 2016 r. i 13,56 mln w 2015 r. – co oznacza spadek o 73%.

Tak znaczny spadek rentowności wynika, zdaniem zarządu, z dwóch powodów. Po pierwsze, w roku 2016 Spółka doświadczyła skutków niewystarczająco efektywnego zarządzania kosztami. Oczekując skokowego wzrostu przychodów w roku 2016 Spółka znacznie rozbudowała strukturę organizacyjną. Powstał duży Dział Handlowy, a kadra menedżerska powiększyła się o nowe stanowiska zarządcze. Jednocześnie nastąpił wzrost płac na stanowiskach operacyjnych, wynikający z uwarunkowań rynkowych.

Czynnik drugie to poważne nakłady inwestycyjne i związane z nimi odpisy amortyzacyjne. Firma wyłożyła na realizację programu inwestycyjnego ponad 30 mln zł, dzięki czemu w 2016 r. zostały podwojone moce produkcyjne Spółki oraz powstało zaplecze logistyczne. Dzięki temu jednak spółka ma przed sobą dobre perspektywy i duży potencjał rozwoju. Program inwestycyjny finansowany był ze środków pozyskanych z emisji akcji w 2015 r. oraz z długoterminowych linii kredytowych i leasingów.

Grupa Kapitałowa Krynica Vitamin jest jednym z wiodących producentów napojów, wśród których około 80% stanowią napoje energetyczne. Bezpośrednim przedmiotem działalności spółki jest produkcja napojów oraz usługowy ich rozlew w opakowania aluminiowe oraz opakowania z tworzyw sztucznych PET. Spółka specjalizuje się w usługowym rozlewie dla produktów markowych oraz w produkcji napojów marek własnych sieci handlowych. W Polsce Krynica Vitamin współpracuje m.in. z sieciami Biedronka, Dino, Eurocash, Intermarche, Kaufland, KDWT, Lewiatan, Makro, Moya, Polomarket, Stokrotka czy Żabka.

Grupa prowadzi też eksport do 42 krajów świata. W roku 2016 udział eksportu w przychodach ze sprzedaży produktów wzrósł do 61 % (o ponad 13 pp.). Najważniejsze zagraniczne rynki zbytu to Niemcy (16%), Czechy (11%), Zjednoczone Emiraty Arabskie (8%), Holandia (5%), Rumunia (4%). Nowe rynki zagraniczne, pozyskane w roku 2016 r. to m.in. Holandia, Hiszpania, Szwajcaria, Cypr, Chile, Białoruś, Azerbejdżan, Mołdawia.
Wartość sprzedaży zrealizowanej w 2016 roku do pięciu największych odbiorców wyniosła 81.119 tys. zł., co stanowi 51% przychodów ze sprzedaży produktów. Największymi odbiorcami, których udział przekracza 10% przychodów były w roku 2016 Grupa Kaufland (18,5% przychodów) oraz TSI GmbH (10,9% przychodów). Ta ostatnia firma zakończyła wprawdzie współpracę z Krynicą Vitamin, ale spółka znalazła innych dynamicznych partnerów na rynku niemieckim.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Jerzy 26.04.2019

    Jakie perspektywy poprawy zarządzania? Jeżeli wzrost zatrudnienia "fachowców"powoduje tak negatywne wyniki to należy wrócić do poprzedniego stanu.Więc pytanie.Co zamierza firma zrobić ażeby poprawić swoje wyniki i zarządzanie?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.